Meny

Hvordan ser din spreke sommer ut?

2 år siden
av Andreas Lycke

Uansett hva som er dine grunner til å trene, så er kontinuitet i treningen noe av det viktigste. Når du klarer å trene riktig året rundt, så gir det bedre resultater og det blir lettere å opprettholde motivasjonen.  

På sommeren ser jeg hvert år at mange detter ut av treningen. Jeg ser gang på gang at de som gjør dette også lykkes dårligere med treningen resten av året. 

Når vi nå er i starten av sommeren, og det nærmer seg ferie, er det viktig at du tar stilling til hvordan treningen din skal se ut denne sommeren. 

Problemstilling 1: Jeg lurer på om jeg skal trene denne sommeren

Finn først ut om du i det hele tatt ønsker å få til trening på sommeren. Hvorfor skal du bry deg med å trene når det er sommer og ferie?

1. Trening er ferskvare, og opphold gir tlbakegang. Har du trent jevnt og trutt gjennom vinteren og våren, så har du blitt i bedre form og fått mer overskudd, du har fått bedre helse eller kanskje gått ned noen kilo. Tar du pause fra treningen i mer enn 7-10 dager, så begynner gevinstene å forsvinne. Tar du pause i 3-4 uker så mister du dessverre det meste. Litt deprimerende kanskje, men 4 uker uten trening er nok til å miste flere måneder med fremgang. For å opprettholde formen må du trene minst en gang i uken. Se på treningen som en viktig medisin. Du slutter vel ikke med medisiner selv om det er ferie?

2. Det er veldig vanskelig å komme i gang igjen etter et opphold. Den enkleste måten å unngå at terskelen for å komme i gang igjen til høsten blir høy som et fjell, er å unngå opphold. Jeg ser ofte at sommeroppholdet ikke bare ble de 3-4 ukene med ferie. Det begynte å bli mindre allerede i juni, ble enda mindre i fellesferien og plutselig var det september før man var i gang igjen. Brått ble det 3 mnd med lite trening, og da kan du jo tenke deg hva som skjer med formen.Med langt opphold og dårligere form blir det tungt å komme i gang igjen. 

3. Tar du opphold på sommeren, så vil det også bli mange andre opphold. Sier du til deg selv at du ikke kan eller vil trene fordi det er sommer, så sier du samtidig at du ser på treningen som et prosjekt du holder på med når det passer sånn. Da har du ikke etablert trening som en selvfølgelig del av livsstilen. Sjansen er svært stor for at du også vil få opphold i treningen i andre perioder der det er ferie, mye annet som skjer eller andre grunner til at det er vanskelig å få trent som du pleier. Da blir du en av dem som trener bare deler av året. Resultatene blir dårlige og det blir tungt å stadig motivere seg for å "starte på nytt". Slutter du å spise fordi det er ferie? Dropper du å sove? Trening og aktivitet er like nødvendig for kroppen som mat og søvn, og derfor bør det være en selvfølgelig del av livet ditt, uansett hvilken måned det er og uansett hvor i verden du befinner deg. 

4. En aktiv sommer er en bra sommer. Å trene og være aktiv om sommeren gir deg enda mer overskudd og masse flotte opplevelser, særlig utendørs. Er det ikke om å gjøre å føle seg bra når det er ferie? 

Problemstilling 2: Jeg lurer på hva jeg skal trene denne sommeren

Når du har bestemt deg for at du skal trene, så kan du ta stilling til hva slags trening du skal drive med. Svaret på det er enkelt; du skal fortsette med samme type trening som du vanligvis gjør.

Driver du styrketrening resten av året, så skal du gjøre det om sommeren. Driver du med kondisjonstrening eller smidighetstrening, så skal du fortsette med det. Du trenger ikke trene på helt samme måte, men sørg for at sommertreningen gir kroppen tilsvarende utfordringer som din vanlige trening. Kroppen er nemlig veldig smart; den tilpasser seg helt spesifikt til den treningen du utsetter den for. Styrketrening gjør deg sterkere, kondisjonstrening mer utholdende og smidighetstrening mer bevegelig. Du kan IKKE erstatte den ene med den andre og oppnå det samme. Før sommeren snakker jeg alltid med en del som skal ta pause fra styrketreningen og heller padle kajakk, gå tur eller sykle. Det kan man jo gjerne gjøre, men resultatet er at styrken vil bli betydelig dårligere. Selv om man kanskje har vært en del i aktivitet gjennom sommeren, så vil man måtte begynne mer eller mindre forfra med styrketreningen når høsten kommer. En kropp som skal være i god form og være i en god helsetilstand trenger ALLE typer trening året rundt. 

Problemstilling 3: Jeg lurer på hvordan jeg skal få til å trene denne sommeren

Når du har besluttet at du skal trene om sommeren (selvfølgelig!), og hva slags type trening du må få til (den treningen du vanligvis gjør, som gir deg de resultatene som er viktige for deg), så kan du finne ut hvordan du skal få trent når det er sommer.

1. Hvilke muligheter finnes der du befinner deg? Uansett hvor du er, så finnes det mange typer trening du kan gjøre. Om du så er på en båt i 2 uker sammenhengende, så kan du få trent både kondisjon, styrke og smidighet kun med 2 kvadratmeter plass, din egen kropp og eventuelt noe enkelt utstyr som du kan ha med i bagen. Det blir ikke nødvendigvis like komplett som på treningssenteret, men det duger i massevis for å holde formen og kontinuiteten i treningen. På sommeren har du til og med mer tid og overskudd til å trene. 

2. Hva slags treningsprogram trenger du? Vi er eksperter på å få til trening året rundt, og kan hjelpe deg med et smart ferieprogram.

Lag en plan for hvordan du kan få trent der du befinner deg gjennom sommeren. Hva slags trening går du for, og hvor mange ganger per uke skal du gjennomføre det? Når på døgnet passer det best, sett i forhold til andre aktiviteter du vanligvis har? Noen synes det er vanskeligere å trene når man er ute av hverdagens rutiner, er andre steder, har gjester på besøk o.l. Det handler kun om å bestemme seg, prioritere det høyt og lage en god plan! Da vil du få det til!

Registrer gjerne det du trener, så får du en motiverende oversikt over hvor bra du har fått til treningen. Bruk en kalender eller dagbok, eller en av de mange treningsdagbøkene som finnes på PC, nettbrett eller mobil. Du kan også registrere all din aktivitet i mywellness cloud. Les mer om dette her

For trening av styrke og smidighet har jeg god erfaring med å gi mine kunder et sirkeltreningsprogram. Vi går gjennom noen øvelser så kunden vet hvordan det gjøres riktig (da er også terskelen lavere for å gjøre det på egenhånd). Kunden får et skriftlig program enten på papir eller på mobil (med videoer av øvelsene), så det er enkelt å vite hva som skal gjøres. 15-30 minutter er ofte lengden på programmet. Noen liker også å bruke en stoppeklokke på mobilen, som gir beskjed hver gang man skal bytte øvelse. Da "drives" man gjennom treningsøkten. Det er ikke så mye som skal til, og terskelen for å få gjennomført det er mye lavere når man vet hva man skal gjøre og hvordan man gjør det på en god måte. Les mer her

Trening av kondisjon er ofte lettere å få til, da mye kan gjøres utendørs i form av sykling, gåing/løping el.l. Husk at intensiteten må opp for å få en god effekt på kondisen - det holder ikke bare med rolige turer. Finn gjerne en fast løype eller to der du befinner deg, og bestem deg for å gjennomføre den et visst antall ganger per uke. Trenger du hjelp til et kondisprogram kan vi selvfølgelig også hjelpe deg med dette. Om du vil løpe så er kanskje et par timer med vår løpeoach det som skal til for å få dreis på løpingen i sommer? Les mer her

Ønsker deg en sprek og aktiv sommer! Får du til treningen denne sommeren så er du et skritt nærmere å bli en av dem som virkelig lykkes med å trene riktig og regelmessig! Da får du alle treningens fantastiske gevinster på overskudd, helse og form, både denne sommeren og i fremtiden!

 

Andreas Lycke
Fysioterapeut, ernæringskonsulent, personlig trener
Gnist trening og helse