Meny

Tips for å lykkes med treningen i 2015!

2 år siden
av Andreas Lycke

Nytt år, nye muligheter! Kanskje skal du bare videreføre treningen fra i fjor? Kanskje ønsker du å trene bedre eller litt annerledes?

I starten av et nytt år er det uansett naturlig å stoppe opp og finne ut hvordan treningen din skal se ut de kommende ukene

 

Jeg skulle gjerne gitt deg en konkret oppskrift. Men det er dessverre ikke mulig. Hvordan du skal trene avhenger av hva du vil ha ut av treningen (sterkere? mer utholdende? slankere? mindre vondt i ryggen? mer overskudd? bare ha det moro på trening? bedre helse?), hvor mye tid du vil sette av til trening (antall ganger på Gnist og andre steder), hva du har trent før (f.eks hvilke øvelser du kan utføre helt korrekt) og hva slags trening du liker å holde på med. 

Det viktigste du kan gjøre er å stille deg selv noen viktige spørsmål om treningen din, og så lage en plan som vil fungere for deg. Er du i tvil, så sett opp en time med en av oss. Vi har alle mange års utdanning og erfaring med riktig trening, og vet hvordan du bør trene og hvordan du kan få til gjennomføringen best mulig. Ta kontakt om du vil ha litt uforpliktende info

Så hva bør du ta stilling til for å lage en god treningsplan? 

Jeg liker å se på en treningsøkt som en rakett i flere trinn.

En enkelt treningsøkt gir deg potensielle gevinster i ulike tidsdimensjoner. Du kan bruke alle disse til å motivere deg til å komme deg på trening, og til å finne ut hva slags trening som er riktigst for deg.

Hver gang du kommer deg på trening kan du oppnå:

  • Positive følelser mens du holder på. Liker du treningen? Synes du det er gøy? Føler du at du får det til? Har du glede av å trene sammen med andre? Liker du når du klarer litt mer enn forrige gang? Får du kjærkommen avkobling eller egentid? Og hva slags trening gir deg disse gevinstene? Hva liker du å holde på med?
  • Positive følelser rett etterpå. Hvordan føler du deg i det treningen er slutt og i timene etterpå? Mer overskudd? Mindre vondt? God samvittighet? Klarere i toppen? Hva slag trening gir deg disse følelsene - hva gjør deg fornøyd etterpå?
  • Positive følelser etter uker eller måneder. Summen av flere treningsøkter over tid kan gi deg verdifull fremgang. Trener du riktig 2-3 ganger i uken hver uke i 4 uker, så skal du kunne merke en fremgang. Hvordan kan dagens treningsøkt føre deg et steg nærmere de resultatene du vil oppnå i fremtiden? Og hva slags resultater er viktige for deg? Trener du for å bli slankere eller strammere? Bli sterkere? Få bedre pust (kondisjon)? Bli kvitt eller forebygge smerter eller sykdom? Unngå alderdommens forfall? Hva slags trening må du få til for å få de resultatene? Vet du ikke hva som må til, så ta kontakt med en av oss for å vite det. Generelt kan du vite at du må trene på en bestemt måte minst 2, men helst 3 ganger i uken for å få fremgang. 1-2 ganger kan være nok for å holde vedlike. Det vil si 2-3 styrkeøkter for å bli sterkere, 2-3 kondisjonsøkter for å få bedre kondis eller 2-3 opptreningsøkter for å bli bedre i kneet eller ryggen. Skal du ned i vekt kan du trene til du blir blå, men vil ikke oppnå stort før du også spiser riktig. Forutsetningen for å få fremgang er naturligvis at du trener riktig - det vil si riktig type trening, øvelser som passer for deg og passe hardt og lenge hver gang. 
  • Positive gevinster i et livsløp, og da særlig slikt som handler om god helse, forebygging av sykdom og en fin alderdom. Dette forutsetter at du etablerer regelmessig trening som en livslang vane. Året rundt, for resten av livet. Mange starter å trene for å oppnå god helse, men de færreste fortsetter lenge nok til å oppnå det.

Så, i en idell verden hadde du funnet en treningsform som ga deg topp utbytte i alle dimensjoner. En måte å trene på som både var kjempegøy mens du holdt på, gjorde at du følte deg fantastisk i tmene etterpå og var maksimalt effektiv for å gi deg alle resultatene du drømmer om og god helse for resten av livet. Realistisk sett må du ta til takke med en miks; noen typer trening gjør du kanskje fordi du synes det er gøy, andre typer trening fordi du synes at du bør (=god samvittighet) eller fordi du "må" for å nå bestemte resultater. (f.eks de kjedelige opptreningsøvelsene for kneet eller den ikke altfor festlige styrketrening som gir deg en aktiv alderdom eller en strammere kropp). Det avgjørende er at du har virkelig gode grunner til å komme deg på trening. 

Så hva gjør du nå?

1. Finn ut hva slags trening som gir deg det utbyttet du ønsker - underveis, rett etterpå eller i form av fremgang/resultater. Er det gruppetrening? Egentrening? Styrke, kondisjon eller smidighet? Hva gjør du på Gnist og hva gjør du f.eks utendørs? Hvor ofte må du trene hver uke for å få fremgang? Hvordan skal din optimale treningsuke se ut?

2. Sørg for at du klarer å trene regelmessig - det vil si komme deg på trening akkurat så mange ganger som du skal hver eneste uke! HVER eneste uke, uten unntak. Dette er avgjørende fordi det er summen av mange treningsøkter over flere uker som gir deg fremgang og resultater. Og enda viktigere, det er avgjørende fordi det gjør at du skaper en vane som heter "jeg trener regelmessig".

Hver gang du kommer deg på trening, styrker du vanen som heter "dra på trening" eller "trene regelmessig". Du programmerer både hodet ditt og kroppen din til å "kjøre det programmet", og det blir lettere å komme seg på trening neste gang. Og gangen etter det. Og de neste 10 gangene. 

Hver gang du dropper treningen (uansett hvor god unnskyldning du har), så styrker du vanen som heter "droppe trening". Det dobler sjansen for at du dropper neste trening, og treningen etter det. Når du har hoppet over noen ganger, så er du plutselig ute av det. Og dermed rykker du tilbake til start og må ta den tunge jobben med å komme i gang igjen. 

dropp aldri en planlagt treningsøkt. Konsekvensen er ikke bare at du mister gevinstene av den ene økten, men at det blir enda tyngre å komme seg på trening neste gang. Tren alternativt, lettere eller kortere om du må, men dropp det ikke!

Trenger du hjelp?

Etter å ha jobbet med trening i snart 15 år, har jeg gjort meg mange erfaringer. En av dem er at jeg skulle ønske flere investerte litt mer i treningen for å lære å trene helt riktig og for å virkelig komme skikkelig i gang med regelmessig trening. 

De fleste trenger 5 til 10 timer for å lære å bruke kroppen helt riktig på trening. Det er som å lære å kjøre bil - det tar noen timer med kyndig veiledning før det virkelig sitter. Men da sitter det for resten av livet. Det er en investering som virkelig lønner seg.

Følg det opp med noen måneder med oppfølging 1-2 ganger i måneden. Så slipper du å gå med det samme programmet i årevis, å være for mye av og på i treningen eller å fortsette med de samme småfeilene i uke etter uke. 

Ja, det koster noen tusenlapper med noen timer med eksperthjelp. Men ikke mer enn det koster å ha bilen på service eller å ta en tur til Syden, og mye mindre enn å pusse opp litt hjemme. Er ikke kroppen og helsa verdt minst like mye? Læringen du sitter igjen med gir deg resultater for resten av livet. 

Skal 2015 bli året der du neste jul ser deg tilbake og med stolthet konstaterer at du er i bedre form enn da året startet? (selv om du er blitt et år eldre). Der du ser at du har fått til å trene regelmessig hele året og virkelig har lyktes med treningen? 

Vi hjelper deg gjerne. Timebøkene fylles fort opp nå i januar, så ta kontakt kjapt om du vil satse litt ekstra dette året!

Uansett hva du ender opp med ønsker jeg deg lykke til med treningen i 2015. 

/Andreas