Meny

Et tilbakeblikk på 2014

3 år siden
av Andreas Lycke

Et nytt år er snart slutt. Selv om Gnist i den store sammenhengen er ganske små, så håper vi at vi bidrar med noe positivt for mange. 2014 har vært et år der det har skjedd mye positivt og spennende på Gnist!

Hvor mange treningsøkter tror du er gjennomført i Durudveien i 2014? Og hvor mange behandlinger?

Vi har laget en liten oppsummering. Se den gjerne med lyd.

 

Få til riktig trening og mat i julen!

3 år siden
av Andreas Lycke

I disse dager snakker jeg med mange som lurer på hvordan de skal få til trening og fornuftig spising i julen.

Hvert år ser vi at mange detter ut av treningen i starten eller midten av desember, og ikke kommer i gang igjen før et stykke ut i januar. Da har det plutselig blitt en måneds opphold fra trening. Det er lenge nok til at du mister en del av formen du har opparbeidet deg i høst. Og det er lenge nok til at det blir vanskelig å komme i gang igjen; at dørstokkmila plutselig blir mye lengre.

Faktisk er det veldig vanskelig å komme i gang igjen etter et opphold. Dette ser vi også etter sommerferien, etter påsken eller etter at folk har vært syke eller hatt opphold av andre årsaker. Heldigvis er det en enkel måte å unngå dette problemet. Du må bare la være å stoppe, unngå pauser.

Om du tar pause fra treningen og begynner å spise helt annerledes fordi kalenderen viser en bestemt måned, har du i mine øyne misforstått noe vesentlig. Da har du ikke bestemt deg for å gjøre trening og sunn mat til en livsstil, og du vil antakelig ende opp med å ta mange pauser og etter hvert stoppe helt.

Det er greit at det blir litt annerledes når det er jul. Tren gjerne alternativt og kos deg litt mer. Men ta for all del ikke helt pause.

Det er mange grunner til at julen er en krevende tid når det kommer til trening og mat:

  • Det er mye ekstra som skjer; juleavslutninger, selskaper, juleforberedelser og gaveinnkjøp. Da er det lett å komme ut av hverdagens treningsrutiner, og plutselig blir det ingen trening. Med litt annen rytme på dagene og mye ekstra på planen kan det bli lenge mellom måltidene, og da er det lett å falle for noen fristelser på veien. Med lavt blodsukker blir kakene på kontoret eller i butikken plutselig enda mer uimotståelige.
  • Det er fristelser overalt; kaker står fremme både her og der og det er flere selskaper og færre hverdagsmåltider enn ellers. Vi vet at de aller fleste spiser det de har tilgjengelig, og det de får øye på. Når pepperkakeboksen står der hele dagen har du plutselig spist flere, til og med selv om du egentlig ikke er så glad i pepperkaker. (eksempel: I det jeg sitter her og skriver får jeg servert en kake min kjære har bakt til jul. Jeg ville normalt aldri spist kake på denne tiden av døgnet.)
  • Det er for mange et høyt stressnivå. Vi vet at stress setter både hjernen og kroppen i "overlevelsesmodus" og gjør det mye vanskeligere å ta de fornuftige valgene. Et høyt stressnivå øker også behovet for det søte og det fete, og det er det jo god tilgang på rundt jul.
  • Julen er en tid da man skal "kose seg". For mange er dette ensbetydende med at man skal trene mindre eller spise mindre sunt.

 

Så hva gjør du?

Hvordan klarer du å opprettholde treningen selv om det er jul?

Hvordan finner du balansen mellom å kose deg og å spise sunt og fornuftig?

Det er bare du som vet hvordan du ønsker å trene og spise, og bare du som vet hvilke utfordringer du møter på den kommende tiden.

Det beste rådet jeg kan gi deg er derfor at du lager deg en liten plan. Når dagene ser litt annerledes ut enn ellers kan du ikke nødvendigvis basere deg på hverdagens gode rutiner. Da må du lage en alternativ plan som er tilpasset tiden du går inn i. Med en plan er du forberedt, du har tenkt gjennom utfordringene på forhånd og kan være et steg foran. Da øker sjansen for at du får gjort det du egentlig ønsker.

For at du skal ta deg bryet med å lage en plan, og med anstrenge deg litt for å få til trening og sunn mat i julen, så må du føle at det gir deg noe som er verdifullt. Hvis ikke kan du likegreit bestemme deg for å la være.

hvilke gevinster får du av treningen som er verdifulle også i juletiden? Form, kaloriforbruk, overskudd, bedre humør? Vil du trene gjennom julen så du enkelt og greit kan fortsette i januar? Eller vil du ta en pause så du må starte i dårligere form og slepe deg over dørterskelen som har blitt mye høyere etter et opphold?

Hvilken verdi har det for deg å spise sunt i hverdagen? Hvordan føler du deg når du har spist riktig og regelmessig? Og hvordan føler du deg etter at du har overspist julemat, småspist kaker halve dagen eller det har gått altfor mange timer siden forrige skikkelige måltid?

En GOD PLAN bør si noe om:

  • Hvor mange ganger i uken skal du trene de ulike ukene? Hvor legger du lista? Hva er realistisk?
  • Hvordan skal du trene? Gnist har åpent hele julen, og har også noen gruppetimer (sjekk her!) Hvis du ikke kommer deg til Gnist så ofte som ellers, er det noe annet du kan gjøre? En rask gåtur eller løpetur ute? (det finnes gode brodder!). 15-20 minutter styrketrening på stuegulvet? (vi hjelper deg gjerne med program!)
  • Har du noen alternativer til "nødtrening" dersom noe annet tok lenger tid enn du hadde tenkt slik at du ikke får gjennomført den planlagte treningsøkten? Det er utrolig hvor brukbart du kan få trent på 10-15 minutter med kun din egen kropp som redskap. (vil hjelper deg gjerne med et nødprogram!)
  • Hvordan skal balansen være mellom utskeielser og hverdagsmat? Fra 15.desember til 5.januar er det 21 dager, og kanskje mellom 60 og 100 måltider. Hvor mange av disse skal være sunne og fornuftige?
  • Hva gjør du på julaften, 1.juledag, nyttårsaften og i andre "spesielle" måltider? Koser du deg med måte og begrenser mengdene, vel vitende om at nytelse ikke handler om store mengder? Eller bestemmer du deg for å "fråtse" fordi du vet at det har minimalt å si så lenge det bare er noen få måltider i løpet av jula?
  • Hvordan håndterer du alle fristelser som står rundt omkring? Kan du få det ut av syne, i hvert fall hjemme eller på ditt eget kontor? Eller må du lage noen regler for deg selv som sier at det "ikke er lov" med slikt annet enn til bestemte tider?
  • Har du så stor variasjon i dagene at du bør starte hver dag med å bruke 2-3 minutter på å tenke gjennom hva og hvordan du skal spise i dag? Da kan du sørge for å ha med deg eller skaffe maten du trenger underveis.

 

Lykke til!

Det viktige er at du bestemmer deg for hva DU ønsker å få til. Slik at du både kan få den julen du ønsker og starte det nye året i den formen du ønsker. Når du ser tilbake på julen og tenker at du fikk gjort det akkurat slik du ønsket, så vet du at du er godt rustet til neste jul. Og til andre spesielle perioder som sommerferien eller andre ferier. Da vil du lykkes med å gjøre trening og sunn mat til en livsstil!