Meny

Gnistmedlem Jorunn Jacobsen (80 år) over alt i media!

3 år siden
av Andreas Lycke

Vi er utrolig stolte av vårt Gnistmedlem Jorunn som de siste par dager har figurert mange steder i media! Vi synes det er svært så velfortjent oppmerksomhet for denne imponerende spreke damen, som vi har hatt glede av å følge på Gnist i mange år. Håper hun kan inspirere mange, og da særlig eldre, til å drive styrketrening. Ikke nødvendigvis for å sette Norgesrkord i benkpress, men for å få en bedre hverdag. Slik Jorunn også får fordi hun trener. Det er aldri for sent å begynne! Og har du først startet, så må du aldri stoppe!

Vi publiserer alt dette på facebooksiden vår. Lik oss gjerne på facebook så du får med deg det som skjer på Gnist - www.facebook.com/gnistrende

Da vi vet at en del ikke er på facebook skal vi også forsøke å legge nyheter her i bloggen.

SE INTERVJU MED JORUNN I AFTENPOSTEN HER!

SE INTERVJU MED JORUNN på TRENINGSFORUM.NO (Norges største treningsside) her!

Intervju med rekordholder Jorunn

3 år siden
av Andreas Lycke

Jorunn (80 år) satte lørdag 25.oktober ny norgesrekord i benkpress med imponerende 52,5 kilo! Se video på facebook her!. Jorunn var også nest best av alle damer, uansett alder!

I løpet av det siste året har Jorunn trent seg opp etter en skulderskade. Vi er ekstra imponert over at hun i en alder av 80 år ikke kaster inn håndkleet når hun blir skadet, men tvert i mot gjennomfører en solid opptrening sammen med fysioterapeut Jan Morten Pettersen, og kommer tilbake til gamle høyder. Og vel så det!

Under kan du lese et lite intervju med Jorunn vi gjorde for et par år siden. 

Hva er den viktigste motivasjonen for treningen? Hvorfor trener du?

Den viktigste grunnen til at jeg trener er at jeg ønsker en god alderdom. Jeg vil kunne være med på det jeg ønsker - kunne gå på ski, sykle og være sammen med familien. I tillegg gjør jo treningen at jeg både føler meg bedre og synes jeg ser litt bedre ut. Så litt forfengelighet er det også. Jeg synes også det er morsomt å trene, og særlig morsomt er det å se at det går fremover. At kurven går oppover i stedet for nedover.

Du er jo i svært god form sammenlignet med de fleste andre på din alder. Ser du denne forskjellen selv?

Ja, jeg ser at stadig flere av mine venner er vanskeligere å få med på ting. Mange har ulike vondter, er utrygge pga. dårlig balanse eller de har rett og slett ikke krefter til å være med på sykkelturer, skiturer og andre aktiviteter. En par har også kommet på aldershjem. Sånt sett kan du også si at jeg trener for å slippe å komme på aldershjem!

Når du er såpass sprek som du er, er det lett å tenke at du har trent hele livet. Stemmer det?

Nei, det har jeg faktisk ikke. Jeg drev med en del forskjellig idrett som ung, men slutte å trene etter videregående. Jeg hadde en kort opptrening etter å ha satt inn hofteprotese etter en ulykke som 55-åring, men bortsett fra det trente jeg ikke noe i voksen alder. Før jeg opererte ryggen da jeg var 66 år. 

Så du begynte å trene først for da du var i 60-årene?

Ja, jeg begynte å trene etter en ryggoperasjon med avstiving av ryggen i år 2000. Etter operasjonen gikk jeg med korsett i 4 måneder, og forsøkte først en fysioterapeut som bare la meg på en benk med varmebehandling. Det ble jeg ikke noe bedre av. Heldigvis kom jeg etterhvert til Jan Morten - fysioterapeut på Gnist. Han ba meg kaste korsettet og satte meg rett i trening! Les mer om vårt behandlingstilbud her

Hvordan har du trent siden det?

Jeg trente med hjelp fra Jan Morten en god periode, og deretter gradvis mer på egenhånd. Jeg har hele tiden kombinert treningen med behandling. Lenge følte jeg at det gikk fint fremover med treningen, men i 2006 hadde jeg en liten downperiode. Da foreslo Jan Morten at jeg skulle prøve Personlig Trener. Det gjorde jeg, og har ikke angret siden.

Hvordan trener du nå for tiden?

Jeg trener med Personlig Trener en halvtime nesten hver uke. For tiden trener jeg med Jan Morten Pettersen, og har tidligere trent med Andreas Lycke. I tillegg trener jeg litt på egenhånd, og da følger jeg treningsprogram fra min Personlige Trener. Den ukentlige avtalen med min PT gir meg ny inspirasjon, og det sikrer at jeg trener riktig. Jeg merker at det er lett å legge til seg noen uvaner, og da er det nyttig med en repetisjon av hvordan jeg skal trene riktig. Min PT gir meg også tro på at jeg kan fortsette fremgangen, og hjelper meg med å variere treningen. Les mer om trening med Personilig Trener her

Er du fortsatt plaget med ryggen eller andre vondter?

Nei, jeg tenker i grunnen ikke på disse tidligere vondtene og operasjonene mer. Men jeg merker at jeg raskt får vondt i ryggen hvis jeg har opphold fra treningen.

Hva er ditt viktigste treningsmål akkurat nå?

Etter at jeg begynte med benkpress har jeg fortsatt å være med på noen konkurranser innimellom. Jeg synes dette er så moro at jeg fortsetter med det så lenge det gir meg noe. Og det er jo moro å fortsatt sette rekorder, selv om jeg blir eldre!

To nye motivasjonsutfordringer - er du med?

3 år siden
av Andreas Lycke

Fra 13.oktober starter to nye utfordringer på Gnist! Du kan melde deg på fra 5.oktober.

Meld deg på i mywellness app på telefonen din eller ved å logge inn på www.gnistrende.no/mywellness. (trykk Utfordringer i menyen øverst etter at du har logget inn. Har du enda ikke fått laget deg en konto, så bestill en gratis invitasjon her!)

Utfordring 1: Antall treninger på Gnist før jul

Alle typer trening på Gnist teller. Hvor mange ganger i uken skal du trene, og hvor mange blir det totalt før jul? Sett deg et mål og opplev gleden ved å nå det!

Ved å delta på utfordringen blir det lettere for deg å se om du når målet ditt om antall Gnisttreninger.

Utfordring 2: 6 ganger på gruppetrening på 30 dager

Er tiden inne for at du skal prøve en av våre morsomme, effektive og inspirerende gruppetimer? Vi har ca. 50 timer du kan velge mellom hver uke! Sjekk timeplanen her