Meny

Bli inspirert av Turid - det er aldri for sent å starte å trene!

3 år siden
av Andreas Lycke

Turid Nøkleby (91år) hadde lest at det aldri var for sent å begynne å trene og var nysgjerrig på hva datteren, Astrid, gjorde på Gnist trening og helse når hun var der å trente. Så etter en liten omvisning på senteret meldt hun seg likeså godt inn og begynte å trene i en alder av 90 år.

Turid har trent jevnlig minst 2 dager i uken siden hun begynte i februar 2014. Hun hadde en skulder som var litt plagsom og følte seg litt ustø når hun gikk. Hun fikk satt opp et individuelt tilpasset program sammen med fysioterapeut og veileder Line Hagen på Gnist trening og helse. Sammen med litt hjelp av datteren og månedlige oppfølginger fra fysioterapeuten har treningen gitt resultater. Turid har mer enn doblet styrken i overkroppen og løfter nå 25 kilo sammenlignet med 10 kg da hun startet. Også styrken i ben og mage er blitt bedre og hun klarer å balansere lengre på ett ben.

Det er viktig å trene for eldre!

Mye har forandret seg de siste årene i takt med nyere forskning. Tidligere trodde man at det var for sent å bli sterkere og i bedre form når man ble eldre. Men forskningen viser snarere det motsatte, I følge en artikkel i Tidsskrift for Den norske lægeforening er fysisk inaktivitet en av de viktigste risikofaktorene i eldre alder. Eldre har ett stort potensiale for å komme i bedre form selv om de aldri har trent før eller ikke har trent på mange år. Ofte har man litt flere plager som må tas hensyn til, men så lenge man får god og tilrettelagt veiledning kan alle begynne å trene. Studier har vist at eldre som har trent før har doblet styrken sin – akkurat som Turid. Dette kan utgjøre store forskjeller i hverdagen som eksempelvis å klare seg på egenhånd hjemme. 

En god start med vår første høstutfordring!

3 år siden
av Andreas Lycke

Det er viktig å komme godt i gang med treningen etter sommeren. Få litt ekstra motivasjon ved å melde deg på vår første høstutfordring!

Påmelding

Svar på invitasjonen du har fått på mail. Har du ikke allerede en mywellness cloud konto, så får du beskjed om å lage deg en konto før du kan melde deg på utfordringen. Det er inkludert i medlemskapet ditt, og gir deg en rekke spennende muligheter. Les mer om mywellness cloud her

Du kan også melde deg på via nettleseren på PC/MAC/nettbrett eller via mywellness app på telefonen din. Se hvordan du gjør det her!

Får du ikke meldt deg på fordi du ikke har laget deg en mywellness cloud konto, så bestill en invitasjon her.

For spørsmål og svar om det å delta på denne type utfordringer, klikk her!

Konkurransevilkår
  • I denne utfordringen er det kun trening gjennomført på Gnist som teller. 
  • Hvis du deltar på gruppetimer melder du deg på timen på vanlig måte, og henter din deltakerlapp når du kommer til timen. Det registreres automatisk at du har vært på gruppetimene, og du får notert èn treningsøkt i utfordringen.
  •  Når du trener på egenhånd i 3.etasje registrerer du trening på en av trykkskjermene (Ekspertene) eller via mywellness app på telefonen. Du får da notert en treningsøkt i utfordringen. 
Premier
  • Vi trekker premiene blant alle som fullfører 10 treninger på Gnist i perioden 25.august t.o.m 30.september. Det er ca. 5 uker. Les mer om hovedpremien Fitbit her.
  • På resultatoversiktene vil tellingen på antall økter stoppe når du når 10 treningsøkter. Synes du det er for liten utfordring med 10 økter, så sett deg et eget mål på hvor mange treninger du skal ha i denne perioden. Og la deltakelse på utfordringen hjelpe deg et stykke på veien.

Lykkes med treningen denne høsten!

3 år siden
av Andreas Lycke

I starten av en ny sesong er det naturlig at du tenker gjennom hvordan treningen har fungert for deg tidligere, og at du setter deg noen mål for høstens trening. 

Du trenger ikke tenke så langt fremover. En plan for 1-3 måneder er passe. Hvordan skal din treningsuke se ut de kommende ukene? 

Hvor mange ganger i uken skal du trene? To ganger er absolutt minimum for å få utbytte av treningen, 3 ganger er enda bedre. 

Hva slags type trening skal du prioritere? Dette avhenger naturligvis av hva du vil ha ut av treningen. Ønsker du å få bedre kondisjon, å bli sterkere og strammere eller å bli mykere og mer smidig? Eller er det plager eller smerter du skal trene for å bli kvitt? Hva slags trening liker du å holde på med - hva gir deg den gode følelsen?

Hva skal du trene på Gnist og hva skal du trene andre steder, som utendørs eller hjemme? Hva skal du trene på egenhånd og hvilke gruppetimer skal du delta på? Tenk gjennom hva som er praktisk og som gjør sjansen størst for at du får gjennomført treningen hver uke. 

Min treningsuke - et eksempel

Min uke består av 2 ganger styrketrening à ca 45 minutter, som jeg utfører på Gnist. Jeg synes det alltid gir ny motivasjon med et nytt treningsprogram, så jeg lager meg stort sett et nytt program når det er ny sesong. Noen nye øvelser gjør det morsommere å trene, og gir ny fremgang fordi man utfordrer kroppen på litt nye måter. Ønsker du et nytt program så bestill en oppfølgingstime. Eller ta noen timer med Personlig trener om du vil gjøre det litt grundigere. 
I tillegg skal jeg trene kondisjon minst 3 ganger i uken. Dette består av 2 kortere økter på ukedagene (30-40 min) der jeg varierer mellom løping eller sykling ute, løping på tredemølle eller en sykkeltime på Gnist. I tllegg en sykkeltur ute i helgen å 1 til 1,5 time, helst i marka. I tillegg må jeg gjøre litt styrketrening for en trøblete legg - dette gjør jeg på morgenen hjemme, da det kun tar 5-10 minutter. 

Jeg har faste tidspunkter for alle øktene, men har alltid en backup dersom det dukker opp noe annet på det tidspunktet jeg skulle trent. Får jeg lite tid kan jeg utføre en nødøkt på 15-20 minutter, som er nok til å få den gode følelsen og gjør at jeg unngår uvanen med å droppe en planlagt treningsøkt.

Jeg prøver så langt det lar seg gjøre å trene tidlig på dagen eller på ettermiddagen, og heller flytte andre gjøremål til kvelden. En treningsøkt gir overskudd til resten av dagen!

Jeg liker å ha oversikt over hva jeg får trent, slik at jeg vet at jeg får gjort den treningen jeg ønsker. Jeg samler nå all min trening i Mywellness cloud. Treningen på Gnist registrerer jeg på telefonen min og for utendørs trening bruker jeg Runkeeper (går også inn i Mywellness cloud). I tillegg har jeg kjøpt meg en Fitbit (aktivitetsarmbånd) som registrerer all min hverdagsaktivitet. Og det blir en del når man har to små barn!

Hvordan ser din plan ut?

Det viktige er at du lager en plan som gir deg det utbyttet du ønsker, men som samtidig er realistisk for deg å gjennomføre i din hverdag. Finn ut hvor det er smart å plassere treningen i din tidskabal.

Vil du øke sjansen for at du får trent som du skal anbefaler jeg noen timer med Personlig trener eller at du melder deg på en PT small group . Da får du noen gode skikkelig gode økter og lærer mye om hvordan du skal trene!

Eventuelt kan du alliere deg med en venn eller fortelle noen hvordan du skal trene. Det kan være lurt med litt eksra press! Har du noen du synes bør prøve Gnist, og som kan bli din treningspartner, så kan de prøve gratis ved å slå til på vår augustkampanje. 

Lykke til med treningen denne høsten! Som for alt her i livet så krever det en innsats å få til treningen, men du kommer ALDRI til å angre når du klarer det!