Meny

Vinnere Vintergnisten 2014

3 år siden
av gnist

Gratulerer til alle som har fullført Vintergnisten og lyktes med regelmessig trening. Over 20 treninger på 10 uker er den største seieren! Se de samlede resultater lenger ned. 

De heldige vinnerne ble:

  • 1 time personlig trener - RANDI LUNDVALL (les mer om personlig trening her!)
  • Gnist teknisk treningstrøye - GRO ELIN CHRISTENSEN
  • Gnist treningsbag og drikkeflaske - WILLIAM WHITE, MATS CARLSON, PETTER JANSEN, MONICA CHRISTIE, MARET TOOM. 

 

Premiene må hentes i resepsjonen innen 31.mai.

Neste treningskonkurranse starter i mai - da med vår nyhet Wellness Cloud! Etter god og regelmessig trening gjennom vinteren er det nå viktig å opprettholde treningen fem mot sommeren! Husk at du må fortsette med styrketreningen for å opprettholde styrken, og fortsette med kondisjonstreningen for å opprettholde kondisjonen. Varier gjerne mellom trening inne på Gnist og ute i det fine været. 

Endelige resultater i Vintergnisten

3 år siden
av gnist

Takk til over 300 spreke medlemmer som har deltatt i Vintergnisten! Og til de nesten 200 deltakerne som klarte over 20 treningsøkter.

Premier som gavekort og treningsutstyr trekkes etter påske. De samlede resultatene kan du se under. 

Vi har hatt både Høstgnisten, Vintergnisten og Vårgnisten i flere runder de siste årene, med mange topp motiverte deltakere hver gang! Med nyheten Wellness Cloud, som vi lanserer i starten av mai, vil vi kunne tilby enda morsommere og hyppigere treningsutfordringer. Du kan se frem til mer moro og enda høyere motivasjon! Les mer om dette her

Tren på det du vil bli god til!

3 år siden
av gnist

Ett av de viktigste treningsprinsipper er prinsippet om spesifisitet, det vil si at du må trene på det du vil bli god til. Dette gjelder for alle typer trening, men i denne omgang skal jeg bruke styrketrening som et eksempel. 

Driver du med styrketrening, enten på egenhånd eller på gruppetimer? Hva er det du ønsker å få ut av det? Det kan være mange ulike årsaker, fra generelt bedre helse til å bli sterkere eller unngå å bli svakere (vedlikehold). Fra å øke forbrenningen til å forebygge eller redusere smerter eller skader. Eller noe helt annet. 

En viktig verdi ved styrketreningen er at du skaffer deg en kropp som tåler mer. En sterkere kropp tåler å være mer aktiv, enten det er å drive med hagearbeid, gå turer i fjellet eller løfte på barn eller barnebarn. Skal styrken du oppnår på trening kunne brukes i hverdagen er det avgjørende at du gjør øvelser som stiller noen av de samme kravene til kroppen som hverdagens krav. Kroppen blir nemlig primært sterkere i akkurat den bevegelsen du trener den i. 

Under ser du to ulike øvelser som begge trener blant annet forsiden av lårene. 

 

Begge øvelsene er gode, og fungerer til sitt formål.

I apparatøvelsen til venstre sitter du i et fast apparat med større i ryggen, og løfter føttene opp foran deg. Hvor mange ganger i hverdagen trenger du å være sterk i denne bevegelsen? Antakeligvis ikke så ofte. Det kan likevel være en fin øvelse ifb med opptrening etter skade eller andre mål.

I øvelsen til høyre setter du deg ned på huk, eller ned mot en stol eller benk, og strekker deg opp igjen. Øvelsen heter knebøy. Dette er den samme bevegelsen som du gjør hvis du skal løfte noe eller reise deg fra en stol. Og for beina er det en ganske lik bevegelse som når du skal gå en trapp eller en bratt motbakke, komme deg opp fra gulvet eller forsåvidt sykle (du strekker ut knær og hofter ved å skyve med beina). I denne øvelsen gir du med andre ord kroppen en del av de samme utfordringene som den møter på i hverdagen. I tillegg til at øvelsen trener lårene, trener den også rumpa, og ikke minst må du bruke muskler i magen og ryggen for å holde ryggen rett, og på innsiden og utsiden av beina for å balansere knærne og hoftene. 
Ulempen med denne øvelsen er at den er litt vanskeligere å utføre riktig enn øvelsen i apparat. Du må jo passe på både balansen og en rett rygg, for å nevne noe. Det er imidlertid mulig for alle å lære seg, og handler kun om å få litt kyndig instruksjon og så øve noen ganger så du lærer hvordan du gjør det riktig. 

Hva som er riktige øvelser for deg avhenger av hva du vil ha ut av treningen, og selvfølgelig av hva slags trening du klarer å gjennomføre over tid. Vil uansett anbefale at du sjekker at treningen din faktisk gir deg det utbyttet du trenger, i dette tilfellet den styrken du har bruk for i din hverdag. Er du i tvil om hva du bør gjøre eller vil lære å gjennomføre øvelser helt korrekt, ta gjerne kontakt med en av oss.