Meny

Desember - pause eller fortsette med de gode vanene?

4 år siden
av andreas

Jeg ser det hvert eneste år. Etter iherdig innsats og god trening gjennom høsten er det mange som begynner å falle fra når kalenderen viser desember. Det er mye ekstra som skjer denne måneden. Julebord, avslutninger og alt som skal ordnes før jul. I tillegg er det ofte mørkt og kaldt, og enda ikke skiføre for den som liker å gå på ski. Overskuddet til å dra på trening er kanskje ikke helt på topp.

Jeg kan forstå at det blir mindre trening på mange. Og jeg er for at det skal være rom for deilig julemat og hyggelige opplevelser i førjulstiden. Men det er så dumt å dette helt ut av treningen.
 

Det er jo akkurat i en måned som desember at kroppen din virkelig trenger regelmessig trening. Når det er mye som skjertrenger du det overskuddet du får fra treningen mer enn noen gang.

Når det er mer mat av den mindre sunne sorten vil en treningsøkt gjøre at sukker og fett har en mindre uheldig effekt på kroppen. Dette er faktisk vist gjennom blodprøver. Spiser du et måltid med mye sukker og/eller fett i forbindelse med en treningsøkt har det en helt annet effekt på blodets blodsukkersvingninger og innhold av fettsyrer enn dersom du spiser denne maten uten å trene.

Når du klarer å trene regelmessig også i desember opprettholder du den gode vanen med å trene regelmessig. Det gjør det helt uproblematisk å fortsette innsatsen i januar.
Du slipper også at formen daler og vekten øker. Starter du januar i dårligere form og med høyere vekt enn nå, så blir det tungt å komme i gang igjen. Og du må gjøre en stor innsats for å komme tilbake til gamle høyder.

Jeg er også opptatt av at trening skal være en naturlig del av livsstilen. Det må det være om det skal være varig, og gi varige resultater. Vil du at treningen skal være en del av livsstilen, så tar du naturligvis ikke pause bare fordi det er en bestemt måned.

Uansett hva slags trening og mat du satser på i desember, så bestem deg for det på forhånd. Så kan du ihvertfall gjøre det med god samvittighet.
Jeg anbefaler at du ikke gjør desember til den mest ambisiøse måneden hva gjelder trening og sunn mat. Men det går kanskje an med en gylden middelvei. Selv om det blir litt mindre trening, så trenger det ikke være helt stopp. Selv om det blir litt mer usunn mat så trenger det ikke være i store mengder og hele tiden.

Juster gjerne målene dine i desember.
 

  • Hvor mange ganger i uken skal du trene frem til jul? Og hva slags trening skal du gjennomføre?  Er det andre gjøremål som kan komme i veien slik at du må justere ned antallet ganger eller trene til andre tidspunkter? Har du lite tid så du må satse på kortere økter eller alternativ trening hjemme eller ute? Husk at litt er mye bedre enn ingenting! 
  • Hvordan skal maten din se ut? Når skal du unne deg noe ekstra og når skal du spise sunt slik du pleier? Husk at det ikke er et par julebord og julaften som er problemet, det er alt det andre småtteriet som fort kan komme i tillegg. 

 

Skriv gjerne ned hva du ønsker å få til i desember, og noter underveis hva du klarer.

Ha en flott desember med både hyggelig juleforberedelser og regelmessig trening!