Meny

Få til treningen denne høsten!

4 år siden
av andreas

Håper du har hatt en knall sommer, og er klar for en god treningshøst.

I starten av et nytt semester bør du ta en liten runde med deg selv, for å finne ut hva du ønsker å få ut av treningen fremover, og for å  legge en god plan for å få resultatene du ønsker. Skal du først bruke litt tid på trening, så er det jo viktig at du får det du ønsker ut av det!


Uansett hva slags resultater du ønsker, så er det to utfordringer du må løse dersom du skal bli noe dreis på det:

 

 

  1. Du må klare å komme deg på trening regelmessig - 2 ganger hver uke er minimum for å få fremgang. 3 ganger er enda bedre. 
  2. Du må bruke tiden riktig når du først èr på trening, så du driver med trening du trives med og som gir deg det utbyttet du er ute etter. Ønsker du å bli sterkere, så hjelper deg lite å gå på spinning to ganger i uken. Vil du få bedre kondis, så er det lite poeng i å løfte manualer foran speilet. Vil du gå ned i vekt, så kan du gjøre alt riktig på trening, men få dårlig med fremgang om du ikke samtidig spiser riktig. 

 

 

 

Få til å TRENE REGELMESSIG!

Min erfaring er at det er her mange mislykkes. Det blir litt for sjelden, eller litt for mye av og på. Se deg tilbake; har du tidligere fått til å trene minst 2 ganger i uka i flere måneder sammenhengende? 
 
 
Jeg anbefaler at du skriver ned noen korte svar på spørsmålene under. Det blir både tydeligere og mer forpliktende for deg når det er skriftlig, fremfor at du bare tenker gjennom det.  
 
  1. Finn ut hvorfor det egentlig er viktig for DEG å bruke tid og krefter på trening. Hvilke resultater skal gjøre at det er verdt det for deg å dra på trening når det er andre ting som frister mer i en travel hverdag? Overskudd? Humør? Form? Utseende? Helse? Hva er det som skal lokke deg på trening en mørk høstkveld eller en dag du er litt ekstra sliten?  Hvis du måtte velge ett resultat fremfor de andre (og det må du ofte om du har begrenset med tid å bruke på trening); hvilket resultat er aller viktigst for deg frem mot jul? Om du lukker øynene og ser for deg at du har oppnådd dette; kjenner du en god følelse? Lag gjerne noen konkrete mål; av den typen som kan måles i mengde. Jo tydeligere det er for deg hva du vil oppnå, jo mer motiverende er det. Og jo lettere er det for deg å vite hva du må gjøre for å oppnå akkurat det. 
  2. Finn ut hvordan du kan få til treningen i din hverdag. Hvor mange ganger i uken er det realistisk å få trent? Hva skal du trene? Og hvor skal du gjøre det? Er det bare på Gnist, eller også annen type trening? Ikke minst, når passer det best for deg å trene? Kan du få til faste treningstider hver uke? Det er isåfall en stor fordel - da slipper du å bruke energi på å finne ut hver uke når du skal trene, og det er lettere å innarbeide faste treningsvaner når du trener til faste tider. 
  3. Tenk gjennom hva som har hindret deg før, eller som kan komme tid å hindre deg nå. Er det mangel på tid? Manglende overskudd? Et kranglete kne? At du ikke merker fremgang i treningen? Når du har definert potensielle hindringer eller "dårlige unnskyldninger", så kan du lage en plan for
     
    hvordan du skal forsere dem eller unngå dem. 
    1. Mangel på tid kan innebære at du må sette treningen høyere opp på prioriteringslisten (foran hagearbeid, en time ekstra på jobben eller på sofaen...), eller rydde unna andre gjøremål.
    2. Manglende overskudd kan innebære at du trener tidligere på dagen, eller ser på hvordan du kan få mer overskudd gjennom blant annet bedre søvn eller riktigere mat. 
    3. Manglende fremgang eller et kranglete kne kan innebære at du innhenter litt ekstra hjelp av en personlig trener til å gå gjennom treningsprogram, eller får behandling for kneet.

 

Bruk tiden riktig nå du ER PÅ TRENING!

Den neste utfordringen du må løse er å faktisk trene riktig når du er på trening, slik at du får resultater av treningen. Det er ikke komplisert eller vanskelig å trene, men det krever at du behersker en del grunnleggende ferdigheter. I bunn og grunn er det jo slik at ALL trening er bedre enn ingen trening. Samtidig kan hver eneste runde av en styrkeøvelse kan gi enten et stort utbytte, eller veldig lite utbytte, helt avhengig av hvordan du utfører den både med tanke på teknikk og hvilken belastning (vekt) du trener med. 
 
Hvert minutt med kondisjonstrening kan gi deg svært liten formfremgang om du trener for lett, svært god fremgang om du trener passe hardt eller være drepen for motivasjonen om du trener for hardt.
 
Jeg har mange ganger sett at selv folk som har trent lenge får mange a-ha opplevelser og mye bedre utbytte etter bare noen få timer med Personlig Trener. Kunnskapen de tilegner seg gjør at de får mer ut av treningen for resten av livet. 
 
Det står mye om riktig trening for ulike målsetninger både her i bloggen, i treningsbøker/ trenningsblader og rundt omkring på nettet. Har du tidligere erfart at du får lite utbytte av treningen, eller er usikker på hvordan du trener riktig, så anbefaler jeg at du oppdaterer kunnskapene dine så du får det utbyttet du ønsker denne gangen. Du kan selvfølgelig lese deg opp, men ettersom trening er et praktisk fag, anbefaler jeg noen timer med Personlig Trener. Da får du KJENNE forskjellen på riktig og gal trening, og det er noe helt annet enn å lese om det!
 
Lykke til med å nå treningsmålene denne høsten! 
 
Husk også at en god start gir deg en flying start på høsten! Hver uke du får til å trene slik du ønsker, så bedrer formen seg, du øker motivasjonen og du forsterker de gode treningsvanene!