Meny

Lykkes med treningen denne våren!

4 år siden
av andreas

Etter travel aktivitet på treningssenteret i vintermånedene ser vi ofte at treningen dabber av for mange utover våren.

Noen opprettholder den regelmessige treningen, men gjør mer av treningen utendørs. Det er vel og bra - det viktigste er å trene jevnt og trutt hele året. Vær imidlertid oppmerksom på at dersom du bytter ut intensiv og effektiv trening inne med roligere trening ute (f.eks spinningtimer med lette sykkelturer), så vil du ikke få samme effekten. Samme gjelder om du bytter ut styrketrening innendørs med kondisjonstrening som sykling eller løping ute - da vil du miste gevinstene du har oppnådd ved styrketreningen i vinter. Kroppen tilpasser seg helt spesifikt og helt ulikt til kondisjonstrening og styrketrening, så man kan ikke uten videre bytte ut den ene med den andre, uten at det får konsekvenser for resultatene. Noen velger for eksempel å droppe styrketreningen i sommerhalvåret for å kun trene ute. Det er selvfølgelig opptil den enkelte, men man bør da vite at man starter litt fra scratch med styrketrening når høsten kommer. En bedre variant er da å ta f.eks en styrkeøkt i uken i sommerhalvåret - det er faktisk nok til å opprettholde styrkegevinstene. 

For mange blir det dessverre også mindre greie på treningen etter påske. Den ekstra piffen og motivasjonen fra nyttår begynner å dabbe av, man er kanskje litt satt tilbake etter litt vintersykdom og det kan av ulike årsaker være vanskelig å opprettholde den gode treningsrytmen.

Uansett anbefaler jeg å lage en liten plan for treningen frem mot sommeren. Men en lysere årstid åpner det seg nye muligheter, men også rom for nye unnskyldninger (som å droppe treningen fordi det er så fint vær...). Med en god plan øker du motivasjonen, og du øker sjansen for å få trent slik du ønsker.

1. Hva er det viktigste for deg å få ut av treningen frem mot sommeren? Svaret på dette styrer i stor grad hvordan du bør trene.
Er det noe konkret du ønsker å forbedre deg på? 
Vil du bli bedre til å løpe eller sykle, så må du naturligvis gjøre noe av det, f.eks i form av intervalltrening? Eller hva med en fast ukentlig motbakkeøkt?

Vil du bli sterkere, så er det regelmessig styrketrening som gjelder. Det er også det viktigste dersom du vil at kroppen skal bli litt strammere før sommeren. Har du ikke et skikkelig styrkeprogram, så bør du sette opp en time med en av våre fysioterapeuter eller ta noen timer med Personlig Trener for å gå gjennom øvelser. Et riktig sammensatt program og korrekt utførelse av øvelsene er avgjørende for å få resultater. I tillegg må du systematisk utfordre deg i øvelsene, ved å trene med progresjon.
Husk også at dersom du ønsker at kroppen skal bli mindre eller endre fasong, så kan du trene 5 ganger i uken uten å få skikkelig resultater, dersom du spiser feil. En riktig sammensatt og realistisk matplan kan være det som skal til for å virkelig få fremgang frem mot sommeren.

Kanskje er det ikke noe spesielt du ønsker å forbedre deg på, men du er mest opptatt av mer overskudd og energi, og av den gode følelsen under og etter trening. Det er også en viktig motivasjon for regelmessig trening. Er dette ditt fokus de nærmeste månedene, så er det mange typer trening som kan fungere. Det viktigste er at du finner en treningsform som gir deg den gode følelsen, enten det er zumba til fengende rytmer, pusting og pesing på en sykkeltime, å stresse ned med yoga eller en tur i marka eller en styrkeøkt der du føler deg litt strammere og flottere etterpå.

Har du smerter eller vondter som plager deg, så er det beste å starte med en undersøkelse hos fysioterapeut eller kiropraktor/manuell terapeut for å finne ut hva som er problemet. Ofte vil en viktig del av behandlingen være ulike typer øvelser, som du utfører regelmessig og helt korrekt for å oppnå ønsket effekt.

2. Lag din konkrete ukeplan for treningen
Når du har funnet ut hva du vil ha ut av treningen, og dermed hva slags trening du ønsker å drive med frem mot sommeren, gjenstår det bare å plotte det inn i kalenderen. Gjør det enkelt for deg selv ved å finne mest mulig faste tider for treningen, eller ihvertfall sette tidene inn i kalenderen for den neste uken. Jo mindre energi og viljestyrke du må bruke for å finne ut hva du skal trene og når du skal trene, jo lettere er det å komme seg på trening hver gang. Bestem deg for å ALDRI hoppe over en treningsøkt! Skulle det komme noe i veien så gjør det til en regel at du umiddelbart finner en ny treningstid.
For hver uke du klarer å trene det du skal, og å trene regelmessig, så er du ett skritt nærmere å "bli en slik person som trener som en selvfølgelig del av livet". Og det kommer du aldri til å angre på! Husk også at det går an å sette treningen helt øverst på prioriteringslisten - altså å sette treningstidene inn i kalenderen først, og så planlegge andre gjøremål i forhold til det. Når du plutselig tar deg selv i å si at du ikke kan delta i et møte eller møte en venninne før etter at du har trent, så har du virkelig klart å sette treningen høyt opp på agendaen!

Når planen er i boks, er det bare gjennomføringen som gjenstår.


Gled deg til at du i juni kan se se deg tilbake og vite at du denne våren har fått trent akkurat slik du ønsker, og at du går sommeren i møte som en enda bedre versjon av deg selv!