Meny

Desember - pause eller fortsette med de gode vanene?

4 år siden
av andreas

Jeg ser det hvert eneste år. Etter iherdig innsats og god trening gjennom høsten er det mange som begynner å falle fra når kalenderen viser desember. Det er mye ekstra som skjer denne måneden. Julebord, avslutninger og alt som skal ordnes før jul. I tillegg er det ofte mørkt og kaldt, og enda ikke skiføre for den som liker å gå på ski. Overskuddet til å dra på trening er kanskje ikke helt på topp.

Jeg kan forstå at det blir mindre trening på mange. Og jeg er for at det skal være rom for deilig julemat og hyggelige opplevelser i førjulstiden. Men det er så dumt å dette helt ut av treningen.
 

Det er jo akkurat i en måned som desember at kroppen din virkelig trenger regelmessig trening. Når det er mye som skjertrenger du det overskuddet du får fra treningen mer enn noen gang.

Når det er mer mat av den mindre sunne sorten vil en treningsøkt gjøre at sukker og fett har en mindre uheldig effekt på kroppen. Dette er faktisk vist gjennom blodprøver. Spiser du et måltid med mye sukker og/eller fett i forbindelse med en treningsøkt har det en helt annet effekt på blodets blodsukkersvingninger og innhold av fettsyrer enn dersom du spiser denne maten uten å trene.

Når du klarer å trene regelmessig også i desember opprettholder du den gode vanen med å trene regelmessig. Det gjør det helt uproblematisk å fortsette innsatsen i januar.
Du slipper også at formen daler og vekten øker. Starter du januar i dårligere form og med høyere vekt enn nå, så blir det tungt å komme i gang igjen. Og du må gjøre en stor innsats for å komme tilbake til gamle høyder.

Jeg er også opptatt av at trening skal være en naturlig del av livsstilen. Det må det være om det skal være varig, og gi varige resultater. Vil du at treningen skal være en del av livsstilen, så tar du naturligvis ikke pause bare fordi det er en bestemt måned.

Uansett hva slags trening og mat du satser på i desember, så bestem deg for det på forhånd. Så kan du ihvertfall gjøre det med god samvittighet.
Jeg anbefaler at du ikke gjør desember til den mest ambisiøse måneden hva gjelder trening og sunn mat. Men det går kanskje an med en gylden middelvei. Selv om det blir litt mindre trening, så trenger det ikke være helt stopp. Selv om det blir litt mer usunn mat så trenger det ikke være i store mengder og hele tiden.

Juster gjerne målene dine i desember.
 

  • Hvor mange ganger i uken skal du trene frem til jul? Og hva slags trening skal du gjennomføre?  Er det andre gjøremål som kan komme i veien slik at du må justere ned antallet ganger eller trene til andre tidspunkter? Har du lite tid så du må satse på kortere økter eller alternativ trening hjemme eller ute? Husk at litt er mye bedre enn ingenting! 
  • Hvordan skal maten din se ut? Når skal du unne deg noe ekstra og når skal du spise sunt slik du pleier? Husk at det ikke er et par julebord og julaften som er problemet, det er alt det andre småtteriet som fort kan komme i tillegg. 

 

Skriv gjerne ned hva du ønsker å få til i desember, og noter underveis hva du klarer.

Ha en flott desember med både hyggelig juleforberedelser og regelmessig trening!

Nina - ett år etter

4 år siden
av andreas

Jeg har tidligere skrevet om Nina (60), som startet å trene for første gang i sitt liv i fjor høst. Les om dette her: Dobling av formen på 6 uker!

Ved å gjøre ting riktig i starten fikk Nina fantastisk fremgang på få uker. Det var både motiverende og inspirerende - hun merket fremgangen både i treningen og i hverdagen, og fikk mye positiv oppmerksomhet fra omgivelsene.
 

Men hva skjer når nybegynnerfremgangen begynner å flate ut? Når nyhetens interesse har lagt seg litt? Og når treningen skal gå fra å være et spennende prosjekt til en å bli en varig del av livsstilen?


Det er her mange detter av. Og etter å ha fulgt Nina i ett år, må jeg si at jeg kan skjønne hvorfor. Ettersom Nina er en svært reflektert dame, så har dette også vært en lærerik og spennende reise for meg.



 

TRYKK PÅ BILDET FOR STØRRE VERSJON!

Lurer du på om Nina fortsatt trener? Ja, hun gjør det. Etter at vi gjorde en 1-års evaluering forrige uke la Nina ut innlegget til venstre på facebook.

Underveis i Nina treningsreise har det vært mange skjær i sjøen.
I vinter falt hun og ble helt mørbanket. Hun kunne droppet treningen en periode, men kom i stedet og gjorde det hun klarte. Imponerende innstilling!

I våres var hun svært plaget av allergi, noe som gikk utover energi og almenntilstand. Likevel, Nina kom på trening.

Etter sommeren måtte hun ta skikkelig sats for å komme i gang etter sommerferien, der det ikke ble så mye trening som planlagt.

I høst har motivasjonen vært litt opp og ned. Likevel har hun kommet seg på trening hver uke.

I hele 2013, tross alle disse hindringene, har hun kun hatt 3 uker hun ikke har vært på Gnist (i tillegg til ferier).

Hvordan får hun det til? Hun får det til fordi hun virkelig har bestemt seg. Bestemt seg for at trening er noe hun må. At det ikke er noe alternativ å droppe det. Selv om hun ikke alltid har så lyst, eller i perioder ikke føler at hun har ork. Selv om kneet protesterer litt eller andre gjøremål tar tid og energi.

Det er en stor seier med den enorme fremgangen Nina har hatt det siste året. Men den største seieren er alle de gangene hun har kommet seg på trening. Som gjør at hun nå er nærmere å bli en slik som trener regelmessig. Klarer hun det, så kommer alle gevinstene også i fremtiden.

Vi jobber nå med å justere treningen til Nina for at hun skal klare å fortsette å trene regelmessig. Nina skal prøve gruppetrening for å få litt mer variasjon. Vi har gjort noen endringer i egentreningsprogrammene hennes. Og snakket en hel del om hvordan hun kan holde motivasjonen oppe.

Mange mener man må finne en treningsform man synes er morsom for å fortsette med det over tid. At man alltid skal ha lyst til å dra på trening. Nina er ikke helt der enda. Kommer hun til å komme dit? Kanskje for deler av treningen eller i perioder. Kanskje bare unntaksvis.
Uansett kreves det selvdisiplin og en fast beslutning for at hun også skal klare å gjennomføre den treningen som ikke bare er morsom (men som man ofte trenger mest..), og for å komme seg på trening også i tyngre perioder. Det kommer flere ferier og flere sykdomsperioder, og Nina må klare å komme i gang igjen hver gang!

I tillegg må Nina, som alle som skal trene regelmessig, jobbe med sin egen motivasjon. Min erfaring er at altfor få gjør dette - og dermed blir det fort for lite trening, og for lange perioder helt uten.

Det er viktig å alltid ha klart for seg hva du vil ha ut av treningen. Både på kort sikt og på lengre sikt.
Hva er konsekvensen av å fortsette å trene? Trenger du stadig fremgang for å holde motivasjonen oppe? Og hva er konsekvensene hvis du slutter å trene?

Ettersom fremgangen ikke øker inn i himmelen, er det viktig å øve seg på å finne verdien ved den enkelte treningsøkt. At det er deilig etterpå. Den gode samvittigheten. Alt kroppen din kan klare på trening, og ellers i hverdagen, fordi du velger å holde deg i form. Stoltheten over at du kommer deg på trening og alt du klarer når du er der.

 

 

 

Du må øve deg på å være stolt hver gang du trener, og ikke bare hver gang du har fremgang.


Ikke minst kan du minne deg på at du hver gang du trener gjør noe for din egen helse, så du kan leve et aktivt liv. Fortsette å være en ressurs for de rundt deg fremfor å bli en belastning.

Strengt tatt har jo ikke den ene treningsøkten så mye å si et lengre perspektiv. Men den ene økten du klarer å gjennomføre, den som sitter litt ekstra langt inne, styrker vanen din med å trene regelmessig. Og den vanen vil gi deg en helt annen fremtid enn om du velger å ikke trene.
Spør deg selv derfor neste gang du lurer på om du skal trene eller ikke; Hvilken vane ønsker jeg å øve meg på i dag? Vil jeg øve meg på å komme meg på trening, på å trene regelmessig? Eller skal jeg øve meg på å hoppe over treningen, på å droppe det?
Akkurat som for alt annet i livet, blir du god til det du øver på.

 

 

 

 

Lykke til med å etablere varige treningsvaner.

 

 

DET er det viktigste målet og det eneste som gir varige resultater!

Spis riktig for bedre treningsutbytte!

4 år siden
av andreas

Skal du få utbytte av treningen er naturligvis det viktigste at du trener riktig. Men hvordan du spiser er også helt avgjørende. Spiser du riktig har du mer å gi på trening, slik at treningen blir en bedre opplevelse. Det er ikke gøy å trene om man er helt tom for energi! Riktig kosthold gjør også at du får bedre resultater av treningen - enten målet er å bli sterkere, få bedre kondisjon eller gå opp eller ned i vekt. Kostholdet er ekstra viktig dersom du har mål om vektreduksjon. 

 

For å få godt utbytte av treningsøkten bør du sørge for at du inntar riktig næring FØR treningen og for at du fyller på med riktig næring ETTER  trening.

 


Det er det totale kostholdet ditt på dagen før og samme dag som avgjør hvor mye du har å gi på trening. Når du spiser regelmessig og riktig sammensatte måltider, og har fått i deg en passelige mengde energi, så har du overskudd og energi til en god treningsøkt. Husk også at det er viktig å være i væskebalanse - at du har drukket nok vann. 

Det siste måltidet før trening er ekstra viktig. For å få til dette er det viktig at du planlegger godt. Om du f.eks trener på vei hjem fra jobb er det viktig at du har med deg mat så du får spist før du trener. 

 

 

 

 

 

 

 


Måltidet etter at du er ferdig med å trene gir deg bedre utbytte av treningsøkten. I tillegg kommer du deg fortere, og blir raskere klar for både hverdagen og en neste treningsøkt.

En del vitenskapelige studier viser faktisk at de som inntar et riktig restitusjonsmåltid innen en time etter treningen, oppnår større fremgang av treningen enn de som trener helt likt, men IKKE spiser etterpå.

 


Ofte snakker man om et "window of opportunity" etter trening, der man vil ha ekstra god effekt av å spise et riktig sammensatt måltid. Du bør spise innen en time, men aller helst innen en halvtime, etter trening.
 
 




 

Resultater fra medlemsundersøkelsen våren 2013

4 år siden
av andreas

I våres gjennomførte vi en brukerundersøkelse blant våre medlemmer.
 
Først og fremst, TUSEN TAKK til alle som tok seg tid til å svare. Vi fikk inn over 600 svar, og har fått mange hyggelige tilbakemeldinger og gode tips til hva vi kan forbedre oss på!
 
Alle som svarte var med i trekningen av 3 måneders gratis medlemskap. Den heldige vinneren ble Gro H. Vi gratulerer!

I en undersøkelse som dette er det viktig for oss å få vite hva vi kan forbedre oss på, for å kunne lage et enda bedre senter for våre medlemmer. Det er like viktig å få vite litt om hva vi gjør bra, om hvorfor våre medlemmer trives, slik at vi kan gjøre enda mer av akkurat det!
 
Vi er stolte over at de aller fleste gjerne vil anbefale Gnist for en venn, et familiemedlem eller en kollega. Det er ulike ting våre medlemmer trekker frem som årsak til å anbefale Gnist, men det som går igjen hos flest er det hyggelige miljøet og alle som jobber på Gnist, muligheten til å få veiledning av fysioterapeutog at senteret ikke er for stort.
 
Vi er også glade for at mange er fornøyde med lokalene og utstyret, etter alle oppgraderingene vi har gjort de siste 1-2 årene.
 
Undersøkelsen viser at våre medlemmer benytter ulike treningstilbud på Gnist i ulik grad. De aller fleste er innom egentrening i 3.etasje, og mange benytter også sykkeltimer eller saltimer. Mange av våre medlemmer bruker også behandling hos en av våre terapeuter i kombinasjon med treningen, og vi er glade for at vi kan tilby dette til de som trenger det. Flere og flere bruker også tjenester som Personlig Trener eller kostholdsveiledning. Dette synes vi er gledelig da vi vet at dette kan gi enda bedre utbytte av treningen.
 
Vi ser også at mange er nysgjerrige på å prøve treningstilbud de ikke før har benyttet. Mange kunne tenke seg en oppfølgingstime med fysioterapeut, og vi minner om at det er mulig å bestille dette i resepsjonen når du måtte ønske. Ca. 1/3 av de som svarte kunne tenke seg å prøve sykkeltimer eller saltimer. Anbefaler alle som er nysgjerrige å gjøre et forsøk – de fleste som prøver gruppetrening ender med å fortsette med det som en fast del av treningen. Sjekk ut timeplanen her!
 
Mange kunne også tenke seg å prøve Personlig Trener, kostholdsveiledning eller behandling. Ta gjerne kontakt med resepsjonen for å få vite mer om mulighetene og booke en time. Du kan også lese mer om dette på nettsiden vår; Personlig Trener og Kostholdsveiledning. I november har vi kampanjetilbud på Personlig Trener. 
 
I og med at mange av våre medlemmer er nysgjerrige på å prøve nye tilbud vil vi jobbe med å få ut informasjon om ulike tilbud og muligheter enda bedre enn vi klarer nå, og ikke minst senke terskelen for å prøve f.eks gruppetrening. (mange kvier seg litt, men angrer sjelden etterpå!)
 
Vi er også glade for at de fleste føler de har fått utformet et passende treningsprogram. Har du ikke dette, eller ønsker litt fornyelse, så sett gjerne opp en time i resepsjonen.
De alle fleste har fått med seg at vi har egne tidspunkter der en fysioterapeut med blå trøye er tilstede i apparatsalen. Sjekk disse tidene her
Det varierer litt hvorvidt våre medlemmer opplever at de med jevne mellomrom blir kontaktet av en fysioterapeut når de er på trening. Dette er noe vi er i gang med å øke fokuset på, da vi vet at det er viktig for mange av våre medlemmer.
 
Våre fysioterapeuter ringer og sender e-post til medlemmer som av ulike årsaker ikke har vært på trening på en stund, for å prøve å hjelpe dem i gang igjen. Det gleder oss at så godt som alle synes det er bra at vi gjør dette, og det er noe vi vil fortsette med for å hjelpe våre medlemmer å lykkes med regelmessig trening.
 
De alle fleste er også fornøyd med renholdet og med åpningstidene. Av de som ønsker en endring ønsker flest lengre åpningstider i helgene, og dette er noe vi vil vurdere neste år.
 
I tillegg til alle avkrysningsspørsmål har vi fått mange sider med kommentarfelter med hyggelige tilbakemeldinger og ulike typer ønsker. Vi kan dessverre ikke innfri alle, og må fokusere på de ønskene som flest medlemmer ønsker. Etter å ha gått gjennom alle kommentarer, og sett hvilke som går igjen, har vi iverksatt følgende tiltak:
·       Jobbe for best mulig parkeringskapasitet. At parkeringsplassene nå er merket opp gjør at vi får plass til flere biler. I tillegg jobber vi med hvordan vi best plasserer ulike typer aktiviteter, som f.eks gruppetimer, som gjør at mange kommer til senteret samtidig. Som på et kjøpesenter er det enkelte tider som er mer populære å trene enn andre, og der det blir større trykk på både parkering og treningsutstyr. Vi vil snart legge ut en oppdatert oversikt over når det er flest folk på senteret.
·       Arrangere sykkel maraton, der den forrige ble gjennomført forrige uke.
·       Vurdere en ekstra morgenspinning i høysesong. Vi har nå en ekstra sykkeltime torsdag morgen. Denne timen er egentlig for en bedrift, men ettersom de ikke er mange nok til å fylle salen har vi fått lov å åpne den også for medlemmer.
·        Jobbe med å ha en topp fungerende utstyrspark, der vi er flinke til å fornye utstyret og sikre at det fungerer best mulig. Vi vurderer også fortløpende hva slags utstyr som er mest i bruk, slik at vi kan jobbe for å unngå kø på dette utstyret.
 
 
PS. Er det ønsker eller spørsmål du meldte inn i brukerundersøkelsen? Eller noe du ønsker deg eller lurer på nå? 
Send gjerne en e-post til post@gnistrende.no, så skal vi svare deg etter beste evne!

Nydelig tur til Kolsåstoppen!

4 år siden
av andreas

Onsdag 4.september var ca 40 Gnistmedlemmer med på vår medlemstur til Kolsåstoppen. Vi var heldige med været, så det ble en flott tur til toppen! Der oppe ventet fantastisk utsikt over Bærum og deilig mat og drikke!

Vi har nå arrangert medlemstur til Kolsåstoppen i flere år, og det har blitt en fin tradisjon som vi gleder oss til å videreføre!

Takk for turen til alle som var med grin
 

Sprek gjeng før avmarsj fra Gnist

 

Først fikk ferden innover mot Dælivann

 

 

Over åkeren med toppen i det fjerne

 

 

Liten pust i bakken før ferden videre mot toppen

 

 

Oppover går det...

 

 

Selv de sprekeste Gnistansatte kjenner litt på pulsen!

 

 

Utsikten på toppen gjør at alle bakkene opp definitivt er verdt innsatsen!

 

 

Fornøyde medlemmer på toppen!

 

 

 

 

 

 

Deilig mat smaker ekstra godt på toppen av Kolsåstoppen!

 

 

Spreke Gnistansatte, og noe forbausede over et eller annet...!?

 

 

Også firbente trives der oppe!

 

 

På vei ned