Meny

Hva får våre mest aktive medlemmer ut av å trene regelmessig?

5 år siden
av andreas

I forbindelse med høstens treningskampanje HøstGnisten stilte vi deltagerne spørsmålet; Hva får du ut av treningen? Hva er det som motiverer deg til å trene regelmessig?

Noen av gevinstene som gikk igjen.
De med størst skrift var det flest som skrev.
Det er tydeligvis mye forskjellig som motiverer. Naturlig nok, da folk har ulike mål og ulike grunner til å trene. En fellesnevner er at noe av det viktigste er de umiddelbare gevinstene ved en gjennomført treningsøkt; Den gode følelsen, velværet, gleden og tilfredsheten med å få trent. Viktig for mange er også den effekten det å være i ålreit form har på hverdagen - med mer overskudd til familie, venner, jobb og fritidsinteresser, samt mindre vondt i rygg, hofter eller knær.

"Overskudd til livet, til barnebarn, til svigermor, til å sprenge nye grenser, til å kjenne egne grenser, til glede og takknemlighet"
"Trening er som å pusse tenna - jeg føler meg vel når jeg gjennomfører og uvel når jeg ikke gjennomfører"
"Det fins nesten ikke en ting trening ikke er godt for. Bedre helse, bedre humør,takler stress letter og mere energi. Føler meg generelt bedre og mer opplagt!"
"Jeg merker tydelig at jeg får overskudd både fysisk og mentalt. Jeg orker ALT mye bedre. Der og da opplever jeg en liten lykkefølelse og at kroppen er rettere og lettere når jeg rusler hjem"

Under kan du se noe av det som flere skrev.

Hva får du ut av å trene regelmessig?

  • Personlig tilfredshet, fornøyd med meg selv
  • Større overskudd, orker mer
  • God hverdagsform
  • Velvære, føler meg bedre
  • Bedre humør
  • God samvittighet etter å ha trent
  • Deilig å kjenne at kroppen fungerer, at jeg er sliten
  • Gjør at jeg takler utfordringer i jobben eller hverdagen bedre
  • Føler meg sterkere og bedre
  • Holder meg frisk, bla. fra forkjølelse, leddsykdom, knær, rygg osv. 
  • Jeg blir slankere, klærne blir løsere, jeg kan kjøpe mindre klærne
  • Kan få løst problemer og tenkt gjennom ting mens jeg trener. Tenker klarere. 
  • Et ekstra spenningsmoment i hverdagen - tilfredsheten ved å sette nye rekorder i treningen. 
  • Kan spise mer, kose meg mer med mat
  • Holder unna forfallet som kommer etterhvert som jeg blir eldre. 
  • Bedre form så jeg får større gleder av fjellturer eller idrett.

Hva sier du til deg selv for å komme deg på trening/Hva gjør du for å få til å trene jevnlig?

  • Vurderer ikke om jeg har lyst. Jeg bare drar på trening.
  • Melder meg på gruppetimer, for ekstra forpliktelse. 
  • Setter av faste dager og tider - gode treningsrutiner, setter det på timeplanen.
  • Planlegger en hel ukes trening av gangen
  • Når det er fristende å droppe treningen sier jeg til meg selv at dette klarer du, og det er dumt å sluntre unna og få dårlig samvittighet resten av dagen.
  • Minner meg på at det er viktig at jeg prioriterer tid til å ta vare på meg selv