Meny

En god start på høsttreningen!

5 år siden
av andreas

Fikk du til å trene slik du ønsket i sommer?
For de fleste jeg snakker med i disse dager ble ikke sommertreningen helt som de hadde sett for seg. Av ulike årsaker. Det er lite å hente på å ergre seg over dette nå, men noter gjerne ned hva som gjorde at du ikke fikk det til, slik at du kan ta med deg erfaringen og lykkes bedre neste sommer.

Har du hatt helt eller delvis pause i sommer, så har nok formen dalt noe. Det viktige er å ikke la den fortsette å dale. Kom i gang med høsttreningen med en gang!
Legg samtidig en god plan for å få til riktig og regelmessig trening utover høsten, så kommer formen seg fort igjen.

Det aller viktigste utover høsten er at du får til å TRENE REGELMESSIG. Det vil si minst 2, men aller helst 3 ganger i uken. Hver uke. Er du usikker på hvorfor det er så viktig å trene regelmessig? Les mer om dette her: Derfor må du trene regelmessig!
Bestem deg her og nå for at du SKAL trene 2 eller 3 ganger i uken frem til jul. UANSETT. Disse øktene bør være jevnt fordelt gjennom uken. Altså ikke mandag og tirsdag, men f.eks mandag og torsdag, tirsdag og fredag eller onsdag og helgen (ved mål om 2 ganger i uken)

Regelmessigheten er faktisk det aller aller viktigste! Klarer du å motivere deg til å dra på trening 2-3 ganger HVER ENESTE UKE, så er det vanskeligste allerede i boks.

Har du tidligere fått til å trene regelmessig men uten å få resultater, eller er du usikker på hva du skal gjøre når du først er på trening? Ta kontakt med en fysioterapeut på Gnist eller still et spørsmål her i bloggen, så hjelper vi deg med dette!

For å lykkes med å trene regelmessig kan det være lurt å;

1. Finne faste dager for treningen. Jeg er sterk tilhenger av faste dager - det gjør at du ikke hver eneste uke må lure på når og om du skal dra på trening. Du vet at tirsdag kl. 7 er treningstid, ferdig med det!

Har du en livssituasjon der det ikke er mulig med faste dager? Prøv likevel. Da har du en fast ramme å forholde deg til. Juster så planen hver eneste uke, f.eks hver søndag kveld. Ser du at du den kommende uken ikke kan komme deg på trening til fast tid, så sett umiddelbart inn en ny tid i timeboken din.

2. Ha en backupplan. I en travel hverdag er det urealistisk at du alltid skal få trent akkurat som planlagt. Men gjør det til en regel at du ALLTID skal trene noe. Det kan være å trene noe annet som tar kortere tid, å trene et annet sted (eks på et hotell eller på hytta), å trene litt hjemme, å trene halvparten så lenge men litt hardere eller å trene på et annet tidspunkt (f.eks tidlig på morgenen eller på vei til eller fra jobb). En minimumstreningsøkt når du egentlig ikke har tid trenger ikke ta lenger enn 20 minutter, og kan gjøres uansett hvor du befinner deg. Det klarer du alltids, selv i de travleste perioder!

Bestem deg for at det ikke er noe alternativ å droppe en treningsøkt! Du kan alltid få til noe!

3. Finne ut hvordan du kan "snakke deg selv på trening". 
Det vil alltid være andre ting som kan være mer fristende enn en treningsøkt akkurat nå. Da må du ha noe å si til deg selv, et slags selvmotiverende utsagn, som gjør at du likevel kommer deg på trening. Folk som lykkes med treningen gjør dette automatisk.

I bunn og grunn handler dette om at du vet hvorfor du skal bruke tid på trening - hvorfor det er viktig for deg å sette av denne tiden hver uke. Det handler også om å ha en motrespons til alle dårlige unnskyldninger. Og ikke minst er det viktig at du har skjønt hvorfor det er så viktig å trene regelmessig, både for kroppen og for hodet (kort sagt; det er helt avgjørende både for å få alle de kroppslige gevinstene OG for å opprettholde motivasjonen!)


Høres dette ut som hardt arbeid? Vel, det er det. Ihvertfall i starten. 

Men når du merker at du får det til og du begynner å innkassere alle de positive gevinstene, så er det virkelig verdt det. Etterhvert som både kroppen og hodet begynner å venne seg til regelmessig trening, så blir det også lettere å fortsette. 
Når du om noen måneder sitter der med mer overskudd, bedre form, bedre helse, et lysere sinn og en kropp du trives så mye bedre med, så lover jeg at du ikke vil angre på at du prioriterte treningen! Jeg har ihvertfall ikke truffet noen som har angret!