Meny

Smart sommertrening!

5 år siden
av andreas

Sommertrening - påfyll og
overskudd!
Mange lurer på hvordan de skal få til trening i sommerferien. De ønsker å få det til; de ser at treningen kan gi mer overskudd og fine opplevelser i ferien. Og det er vel like viktig når man har ferie som resten av året?

PS. Vil du ha enda flere gode tips om treningsformer og motivasjon for sommertrening? Meld deg på foredrag onsdag 13.juni kl.20.15, på Gnist! Les mer og meld deg på!

Mange har også gjort en flott innsats på trening gjennom vinteren og våren, og er redde for å stoppe i sommer. Og det med god grunn. Blir det helt pause, så blir formen brått dårligere. I tillegg skjer det noe forunderlig med hodet og motivasjonen. Resultatet er at det blir tyngre både for hodet og kroppen å komme i gang igjen når ferien er slutt.
Det er også mange som legger på seg i ferien.Å opprettholde trening, sammen med et visst fokus på fornuftig mat (trenger du å kose deg hver dag og til alle måltider...!?), kan gjøre at man unngår det. De få kiloene som sniker seg på i sommer koster 3 ganger så mye å få av igjen til høsten.

Dessverre er det mange, som selv med de beste intensjoner om å få det til, ikke lykkes med å trene om sommeren. De vil, men får det ikke helt til.

En hovedgrunn er at de ikke definerer tydelig og konkret nok hva de skal trene om sommeren. De ønsker å "trene litt", men uten å skrive ned hvor mye, hva og når. Dermed ble det lett å utsette det, finne gode unnskyldninger...og brått var sommeren over. Uten særlig trening.
Skal du få det til denne sommeren, så er du nødt til å sette deg konkrete mål!

Definer først hva og hvor mye du skal trene. Er det kondisjon eller styrke? Eller begge deler? Hvor mange ganger i uken er du fornøyd med?

Sett deg så ned med ferieplanen, og lag en plan for hvordan du skal få til dette hvor enn du befinner deg.

HVA og HVOR skal du trene?
Hvilke muligheter finnes i Syden? På hytta på fjellet? Ved sjøen? Når du er i en storby? Når du er hjemme?

Kondisjonstrening; Hvor kan du gå eller løpe? Finnes det noen motbakker du kan bruke? Har du mulighet for sykling? Svømming? Om mulighetene er begrensede, hva med hoppetau?

Styrketrening; Hva slags utstyr har du der du befinner deg? Kan du noen øvelser som kan gjøres med lite eller intet utstyr? Er det noe du kan ha med deg, som strikk eller catslides?
Du kan faktisk trene en bra styrkeøkt for hele kroppen, helt uten utstyr. Trenger du hjelp til dette; ta kontakt så tar vi en gjennomgang. Slik sørger du selv for å lære deg det du trenger for å lykkes.

NÅR skal du gjøre det?
Skriv det ned!
Det holder ikke å si at du skal "trene på onsdag". Gir du deg selv hele dagen, så gir du deg selv mulighet for å utsette det. Time for time gjennom dagen. Og plutselig er dagen slutt uten at du har fått trent. Kanskje har du også kastet bort masse energi på å tenke på at du burde trene, uten å få omsatt det i praksis.

Skriv det ned; Jeg skal trene før frokost på tirsdag. Kl. tolv til ett på torsdag. Og før middag på lørdag. Kryss av når du har gjennomført.

Hva kan stoppe deg?
Det eneste som egentlig kan stoppe deg er ditt eget hode. Hva er dine beste unnskyldninger? Og hva sier du til deg selv for å få til å trene uansett?

Kan gode unnskyldninger hindre deg?
  • "Jeg orker ikke i dag" -> "Jeg kan alltid prøve 10 minutter" (ofte orker du mer enn du tror)
  • "Jeg har ikke lyst i dag" -> "Jeg gjør det likevel, fordi det gir meg alle disse gevinstene: (fyll inn selv)"
  • "Jeg har ikke tid" -> "Jeg setter av tid fordi det er viktig for meg å få trent" (du har 338 halvtimer på èn ferieuke, mener du at du virkelig at du  ikke har tid til å bruke noen av disse på trening...!?)
  • "Jeg må være sammen med familien" -> "Jeg kan trene først, og ha mer overskudd til familien etterpå"
  • "Det er for varmt" -> "Jeg kan trene på morgenen, eller ta med masse vann"
  • "Det regner" -> "Jeg kan trene med regntøy"
  • "Jeg kan gjøre det i morgen" -> Jeg gjør det i dag, tenk hvor deilig det føles etterpå
  • "Jeg kan ikke trene når jeg er der" -> "Det finnes mange typer trening jeg kan gjøre hvor som helst. Hvis jeg ikke vet hvordan, så sørger jeg for å lære meg det"

Lykke til med sommertreningen! La dette bli sommeren du klarer det! grin