Meny

Jul - fremgang eller forfall?

6 år siden
av andreas

Har du tenkt gjennom hva du skal velge av 
trening og sunn mat i julen?

Julen innebærer hyggelige tradisjoner med familie og venner, god mat og drikke og noen ekstra fridager. Det er viktig å nyte disse dagene - ta seg tid til å stoppe litt opp, nyte de alle de gode opplevelsene og kose seg litt ekstra. Samtidig vil det å ta helt pause fra trening eller å spise julemat og julekaker ofte og i store porsjoner ha konsekvenser for formen og vekten.

Jeg vil ikke fortelle deg hva du burde gjøre i forhold til trening og mat i julen. Men jeg anbefaler deg at du tenker gjennom dette på forhånd.
Svar gjerne også på den uformelle lille spørreundersøkelsen til venstre grin

Plan 1: Jeg vil skeie helt ut
Bestem deg isåfall for dette på forhånd, så kan du gjøre det med god samvittighet. Og nyte det maksimalt. Det er tross alt ganske meningsløst å spise mengder av deilig julemat, dersom du samtidig sitter med dårlig samvittighet og tenker at du burde spist mindre eller annerledes. Eller å ligge henslengt i den behagelige sofaen hjemme mens du tenker at du egentlig burde vært på trening.
Risikoen med denne tilnærmingen er at du i januar har et par kilo ekstra som må av, at formen er litt dårligere, og at du må ta litt ekstra sats for å komme i gang med treningen igjen. Men, det er det kanskje verdt?

Plan 2: Den smale sti
Kanskje ønsker du å spise like sunt som ellers og trene som du gjør resten av året? Det har sin pris i forhold til at du må avstå fra en del fristelser, men det er det kanskje verdt når du kan møte januar enda sprekere og lettere enn før jul? Føles dette riktig for deg, så gå for det! Men vær oppmerksom på at det krever en hel del, og det er en fare for at det ender med en sprekk eller flere...

Plan 3: Den gyldne middelvei
Du bestemmer deg for å opprettholde treningen, om enn i litt mindre mengde og litt annen form enn ellers. Du vil spise sunt mesteparten av tiden, og kose deg med måte innimellom.
Fordelen er at du ikke må forsake alt, men kun begrense deg litt. Du opprettholder både formen og vekten, og det blir lett å fortsette med både trening og sunn mat i januar.

Om du velger denne varianten, så er det viktig med en konkret plan på akkurat hvordan dette skal se ut for deg.

TRENING
    • Hva skal du trene i julen, og på hvilke dager? Hva er praktisk gjennomførbart? Skal du trene på Gnist? På ski? (hva da hvis det ikke er skiføre?). Kan du kombinere trening med samvær med familien?
        • Skriv gjerne inn i kalenderen hva og når du skal trene, og avklar med familien at det også passer for dem. 



MAT
  • Hvilke dager eller måltider skal du velge sunn og vanlig mat? Kanskje på hverdagene i romjula? Kanskje skal du spise sunt til frokost og lunsj hver dag, og unne deg litt ekstra på kvelden? 
    • Problemet med julematen er ikke de få spesielle anledningene, men det er om plutselig alle måltidene blir en del ekstra av mindre sunne matvarer, opg det blir småspsing av kaker nfra morgen til kveld..
  • Hvilke dager eller måltider skal du unne deg noe ekstra? Julaften og nyttårsaften er kanskje en selvfølge. Hvilke andre selskaper eller spesielle anledninger har du i julen? 
  • Ved å spise langsomt, oppmerksomt og
    med alle sansene kan du få større
    nytelse fra en sjokoladebit enn fra en
    hel plate spist når du er distrahert av
    f.eks TV`en. 
    • Hva betyr det å unne seg noe ekstra - er det å spise en begrenset porsjon av noe usunt og velsmakende - langsomt og med oppmerksomhet så du får maksimal nytelse ut av hver bit? Eller er det å hive innpå store mengder mat, så det eneste du orker etter måltidet er å rulle deg over på sofaen? 
    • Et par gode tips for å gjøre det lettere å kose seg med måte
      • Spis sunt og regelmessig tidligere på dagen. Å hoppe over måltider medfører bare overspising siden.
      • Spis et lite mellommåltid rett før du skal i selskap. Om du ikke er skrubbsulten når maten blir servert, er det lettere å kose seg med litt. 
      • Forsyn deg bare en gang, spis langsomt og nyt hver eneste bit. Det tar 20 min fra du spiser til du kjenner metthet. 
      • Si til deg selv under måltidet at det ikke er nødvendig å spise store mengder for å oppnå kosen, og minn deg selv på hvor mye bedre du vil føle deg etterpå dersom du klarer å begrense deg (både fordi du unngår å bli ubehagelig stappmett og fordi du klarer å gjøre det du hadde planlagt = god samvittighet)

Skriv gjerne ned din plan for trening og mat i julen. Å skrive ned gjør at du må tenke deg om litt ekstra, og det gjør det litt mer forpliktende å følge planen.

    Lykke til!