Meny

Hold deg UNG med riktig trening!

6 år siden
av andreas

Jorunn sin rekord i denne
øvelsen: 6 stk. Rekorden blant
jenter på en videregående skole
i Bærum: 3 stk
Jorunn er et strålende eksempel på hvordan trening bidrar til å holde kroppen ung! Omfattende forskning de siste årene viser at aldring skyldes 1/3 arv og biologi, og 2/3 livsstil. Hvor gammel kroppen din er handler altså mer om hvordan du lever, enn det handler om dine gener!

PS. Vil du lære med om fysisk aktivitet for en aktiv alderdom? Meld deg på GRATIS FOREDRAG på Gnist onsdag 28.september kl.12.15! To av våre dyktige fysioterapeuter serverer et gnistrende foredrag! Les mer og meld deg på her: 

F.eks vil en person på 30 år, som ikke trener styrketrening, miste over 2 kilo muskler per tiår. Og dette går fortere jo eldre man blir. Resultatet er redusert styrke, økt risiko for ulike sykdommer, større sjanse for fall grunnet dårlig balanse og redusert forbrenning med dertil økt vekt. (1 kilo muskler forbrenner ca. 70 kcal per dag!)
En person som ikke trener kondisjonstrening vil redusere kondisjonsnivået med ca. 10 % per tiår. Resultatet er at man blir mer og mer tungpustet selv i daglige aktiviteter.
Det er bare å besøke et sykehjem, så er det lett å se resultatet av nedsatt fysisk form!

Hva betyr så dette i forhold til livskvalitet? Se på figuren under!


Vi kan tenke oss tre personer:

  • Den rosa streken viser en person som slutter å trene i 20-årene. Den fysiske formen blir gradvis dårligere. Kanskje ikke noe stort problem de første årene, men etterhvert begynner det å merkes. Hverdagslige aktiviteter blir tyngre og tyngre grunnet redusert styrke. Det blir tungt å gå en trapp eller en motbakke. Å gå på ski eller å sykle blir umulig. Etterhvert blir det vanskelig å reise seg fra en stol, og å gå inne selv på flatt underlag føles utrygt pga nedsatt balanse. Livet består gradvis mer av begrensninger fremfor muligheter. Til slutt er den fysiske formen så dårlig at personen ikke klarer seg selv i hverdagen. Da er det sykehjem neste. 
  • Den blå streken viser en person som trener hele livet. Dette er på mange måter idealet, men dessverre ikke slik det er for de fleste. Treningen gjør at den fysiske formen holder seg meget bra, selv inn i godt voksen alder. En liten reduksjon vil det være, men selv som 80-åring er livet fullt av muligheter. Å gå turer, gå på ski eller leke med barnebarna er ikke noe problem. 
  • Den gule streken viser en person som har opphold fra trening i flere år. Som Jorunn. Heldigvis er det aldri for sent å starte! Personen begynner å trene i 50-årene, og reverserer fallet i fysisk form. Vedkommende trener seg faktisk gradvis yngre, og velger gjennom det en aktiv alderdom full av muligheter. 
    • Forskning viser faktisk at bare noen måneder med styrketrening kan reversere to tiårs tap av styrke og muskelmasse!

Så da gjenstår det bare å spørre seg selv; Hva slags fremtid velger du?

Norges sprekeste 77-åring!

6 år siden
av andreas

Ikke mange damer på 77 år
klarer kroppshevinger som
dette!
Utover høsten skal vi her i bloggen følge et av våre sprekeste og mest trofaste medlemmer. Jorunn Jacobsen er 77 år og er sprek som en 25-åring! (vi skal siden vise flere bilder av hva Jorunn får til).

Jorunn er et inspirerende bevis på hva som går an å oppnå med riktig trening og en positiv innstilling, selv i godt voksen alder.

Under kan du lese et lite intervju med Jorunn, som har trent seg fra å være nyoperert ryggpasient til å gå for Norgesrekord i benkpress! Som ønsker seg en aktiv alderdom med muligheter fremfor begrensninger. Og som vil bli astronaut når hun blir stor!




Hva er den viktigste motivasjonen for treningen? Hvorfor trener du?
Den viktigste grunnen til at jeg trener er at jeg ønsker en god alderdom. Jeg vil kunne være med på det jeg ønsker - kunne gå på ski, sykle og være sammen med familien. I tillegg gjør jo treningen at jeg både føler meg bedre og synes jeg ser litt bedre ut. Så litt forfengelighet er det også. Jeg synes også det er morsomt å trene, og særlig morsomt er det å se at det går fremover. At kurven går oppover i stedet for nedover.


Du er jo i svært god form sammenlignet med de fleste andre på din alder. Ser du selv noen forskjell på deg selv og dine venner?
Ja, jeg ser at stadig flere av mine venner er vanskeligere å få med på ting. Mange har ulike vondter, er utrygge pga. dårlig balanse eller de har rett og slett ikke krefter til å være med på sykkelturer, skiturer og andre aktiviteter. En par har også kommet på aldershjem. Sånt sett kan du også si at jeg trener for å slippe å komme på aldershjem!


Når du er såpass sprek som du er, er det lett å tenke at du har trent hele livet. Stemmer det?
Nei, det har jeg faktisk ikke. Jeg drev med en del forskjellig idrett som ung, men slutte å trene etter videregående. Jeg hadde en kort opptrening etter å ha satt inn hofteprotese etter en ulykke som 55-åring, men bortsett fra det trente jeg ikke noe i voksen alder. Før jeg opererte ryggen da jeg var 66 år. 


Så du begynte å trene først for 11 år siden?
Ja, jeg begynte å trene etter en ryggoperasjon med avstiving av ryggen i år 2000. Etter operasjonen gikk jeg med korsett i 4 måneder, og forsøkte først en fysioterapeut som bare la meg på en benk med varmebehandling. Det ble jeg ikke noe bedre av. Heldigvis kom jeg etterhvert til Jan Morten - fysioterapeut på Gnist. Han ba meg kaste korsettet og satte meg rett i trening!


Hvordan har du trent siden det?
Jeg trente med hjelp fra Jan Morten en god periode, og deretter gradvis mer på egenhånd. Jeg har hele tiden kombinert treningen med behandling. Lenge følte jeg at det gikk fint fremover med treningen, men i 2006 hadde jeg en liten downperiode. Da foreslo Jan Morten at jeg skulle prøve Personlig Trener. Det gjorde jeg, og har ikke angret siden.

Hvordan trener du nå for tiden?
Jeg trener med Personlig Trener en halvtime nesten hver uke. I tillegg trener jeg litt på egenhånd, og da følgerjeg treningsprogram fra min Personlige Trener. Den ukentlige avtalen med min PT gir meg ny inspirasjon, og det sikrer at jeg trener riktig. Jeg merker at det er lett å legge til seg noen uvaner, og da er det nyttig med en repetisjon av hvordan jeg skal trene riktig. Min PT gir meg også tro på at jeg kan fortsette fremgangen, og hjelper meg med å variere treningen.


Er du fortsatt plaget med ryggen eller med andre smerter eller vondter?
Nei, jeg tenker i grunnen ikke på disse tidligere vondtene og operasjonene mer. Men jeg merker at jeg raskt får vondt i ryggen hvis jeg har opphold fra treningen.

Hva er ditt viktigste treningsmål akkurat nå?
For en tid tilbake kjente jeg at jeg trengte et nytt mål med treningen, og så var det en eller annen som mente at jeg burde prøve meg på benkpress. Det gjorde jeg, og det gikk ganske så bra. Det lignet jo på andre øvelser jeg hadde trent tidligere. Faktisk gikk det så bra at min PT mente jeg kunne ha mulighet til å slå norgesrekorden for min aldersgruppe. Så nå er det det jeg trener for!

Hva har du drevet med tidligere i livet?
Jeg tok utdanning på Ingeniørhøgskolen per korrespondanse, og etter det jobbet jeg med kreftforskning. Jeg pensjonerte meg da jeg var 70 år - synes det var så interessant å jobbe at jeg ikke ville pensjonere meg før det.

Det ryktes at du også tar fag på universitetet, stemmer det?
Ja, jeg synes det er veldig interessant med astronomi, og har fulgt noen forelesninger innen det temaet på Universitetet. Jeg tok faktisk også eksamen i det faget.

Var det mange andre på din alder på forelesning?
Nei, jeg så vel bare et par menn som var godt voksne. Ellers var det bare ungdommer. Jeg husker at en spurte meg hvorfor jeg ville ta eksamen i astronomi, og da svarte jeg "Fordi jeg vil bli astronaut når jeg blir stor". Fortsatt går jeg på noen forelesninger, men har ikke planer om å ta flere eksamener. Sammen med treningen gjør det å ta fag på universitetet at jeg holder både hodet og kroppen i form!

Vi skal utover høsten skrive mer om hvordan Jorunn trener, og følge henne på hennes ferd mot norgesrekord i benkpress. Vil du følge med på hvordan det går med Jorunn? Trykk her for å få beskjed hver gang vi legger ut noe nytt: Abonnere på gnistbloggen