Meny

Få til treningen denne høsten!

6 år siden
av andreas

Ny sesong - nye muligheter til å lykkes med treningen!

Uansett om du har fått trent godt i sommer eller ei; Det er det du får til av trening fra nå og fremover som bestemmer hvordan formen, vekten, overskuddet og helsen din er utover høsten!

Sett deg noen mål for treningen de kommende månedene. Gode mål gir deg mer fokus og øker sjansen for at du får gjennomført det du skal.
"Et menneske uten mål er som et skip uten ror"
1. HVA VIL DU OPPNÅ? 

  • Hva ønsker du å oppnå de nærmeste månedene? Hva vil du bli bedre på? Ha mer av eller mindre av? Eller hva ønsker du å vedlikeholde?
Pass på at målene er konkrete og målbare. Det betyr at målet må være slik at du skal kunne vite når du har nådd det. Du trenger et "bevis" for at du har oppnådd det du ønsket. 
  • Ønsker du å gå ned i vekt? Sett deg et mål på antall kilo. Og gjerne også en tidsfrist på når du skal ha nådd det. Eller gjør det ekstra grundig ved å investere i en måling av kroppssammensetning.
  • Ønsker du bedre kondisjon? Gjør en liten sjekk av nivået ditt nå i starten av semesteret. Ta tiden på deg selv i en fast løype ute eller på et apparat, og sett deg et mål på hvor mange minutter fortere du skal klare det om en måned eller tre. Eller ta en kondisjonstest på Gnist, noe som også vil gi deg et enda bedre treningsprogram.
  • Ønsker du å bli sterkere? Noter ned hva du klarer i et utvalg styrkeøvelser per nå, og sett deg et mål på hvor mange flere repetisjoner du skal klare om 1,2 eller 3 måneder. Ta evt en styrketest på Gnist, og få et treningsprogram basert på testen. 
Er du mest opptatt av vedlikehold, så kan du likevel gjør en sjekk av hvordan du ligger an nå, og så kan du f.eks hver måned sjekke at du fortsatt har samme vekten, løper/sykler/går like fort eller løfter de samme vektene. Målinger skaper ekstra fokus og kontroll!

Tenk også gjennom hvorfor disse målene er viktige for deg. Vil det at du når disse målene på en eller annen måte gjøre deg lykkeligere, mindre bekymret eller gi deg høyere livskvalitet?

2. Hva skal du trene hver uke?
Når du har satt deg mål på hva du ønsker å OPPNÅ, så må du sette deg mål på hva du hver uke skal GJENNOMFØRE for å få fremgangen du ønsker. Pass også på at dette er konkret - det skaper mindre rom for unnskyldninger og utsettelser. 
  • HVA skal du trene? Varier gjerne mellom gruppetrening og egentrening inne og ute. 
  • HVOR OFTE skal du trene - hvor mange ganger i uken?
  • HVILKE TIDSPUNKTER passer det best for deg å trene? Klarer du å få til faste tidspunkter så er det en stor fordel. 
Trenger du hjelp til hva du skal trene? Spander på deg selv noen timer med Personlig Trener eller en prøv en prisgunstig ekstrapakke. Det vil gid eg både bedre fremgang og høyere motivasjon!

3. Skriv det ned!
SKRIV ned målene dine, og kikk på dem regelmessig. Det hjelper lite at du har gode og motiverende mål akkurat nå, hvis du har glemt dem om noen uker når hverdagen kommer og "tar deg".

Skap deg også et enkelt system for å NOTERE HVA DU GJENNOMFØRER. Hvordan skal du ellers vite hva som fungerer og ikke? Å skrive ned det du får til gjør at du ser hva du klarer, noe som er motiverende. I tillegg lærer du mye om hva som fungerer og ikke for deg, slik at du over tid kan lykkes stadig bedre med treningen. 

Å lykkes med treningen handler i like stor grad om å jobbe med eget hode som å lære å trene riktig. Ta oppgaven med å sette deg gode, motiverende og skriftlige mål, og å føre en enkel treningsdagbok på alvor, så kan du være en av dem som får til treningen denne høsten!