Meny

Variert trening frem mot sommeren!

6 år siden
av andreas

Nå som påsken er over, er det lurt å lage en liten plan for hva du skal trene frem mot sommeren. Ny sesong, nye muligheter! Dessverre er det mange som allerede i mai begynner å ta ferie fra treningen. Det er naturligvis ikke lurt, da et så langt sommeropphold gjør at du mister mye av det du har oppnådd. Trening er jo ferskvare!

Sett deg et overordnet mål for:
  • Antall ganger du skal trene hver uke
  • Hvilke tidspunkter som passer for deg - mer eller mindre faste tider hver uke er en stor fordel!
  • Hva du skal trene - hvor mange ganger kondisjonstrening og hvor mange ganger styrketrening
  • Hva slags treningformer du har å variere mellom
For kondisjonstreningen er det mange variasjonsmuligheter og du kan velge det du har lyst til, som er mest praktisk og som passer best til dagens værforhold.
  • Løping, sykling eller gåing i motbakker. Finn deg gjerne noen faste runder som du varierer mellom. 
  • Gruppetimer som spinning eller total
  • Egentrening på tredemølle, ergometersykkel, elipse eller romaskin. 
Husk imidlertid at du må opp i intensitet om du skal få en treningseffekt. Rolige rusleturer holder ikke, men du kan naturligvis gjøre det i tillegg til den mer intensive treningen.

PS. Vil du gjøre utetreningen morsommere og mer motiverende? Bli med på Gnistlaget på www.endomondo.com, og få morsomme utfordringer! Les mer og registrer deg her: Gnistlaget

For styrketreningen gjelder det nå å holde koken frem mot sommeren. Dessverre er det mange som detter ut av styrketreningen allerede nå, og da mister de mye av det de har opparbeidet seg med regelmessig trening gjennom vinteren. Er det mest realistisk for deg med litt mindre styrketrening denne delen av året? Sørg ihvertfall for at du får til 1 gang i uken - det er faktisk nok til å vedlikeholde styrkeformen!

Neste uke skal jeg skrive litt om hvordan du kan trene smart kondisjonstrening utendørs. Jeg skal også oppsummere Gunnars resultater. Han har må holdt på i ett år, og resultatene er imponerende!

30 fornøyde medlemmer på kostholdsforedrag!

6 år siden
av andreas

Onsdag 6.april arrangerte vi kostholdsforedrag på Gnist, med temaet "Spis deg slankere og friskere!

30 motiverte medlemmer møtte opp til 1,5 time med gratis foredrag, holdt av fysioterapeut og ernæringskonsulent Andreas Lycke.

Evalueringsskjema viste at deltagerne var svært fornøyd med foredraget. Nye foredrag kommer til høsten!

24 av 30 deltagere har fylt ut evalueringsskjema.
Samtlige ville helt klart anbefalt foredraget for andre.

Få mer overskudd!

6 år siden
av andreas

De fleste er interesserte i å oppnå mer overskudd. Når man spør folk hvorfor de trener, eller hvorfor de forsøker å spise sunt, så er dette med mer overskudd noe som ofte trekkes frem. Overskudd som kan brukes til jobb, til familie eller til fritidsaktiviteter. Overskudd til å fylle dagene med det man ønsker.

Gunnar, som vi jevnlig følger i denne bloggen, opplevde mer overskudd da han startet å trene og å spise sunnere. Men etter noen måneder begynte dette å endre seg. Gunnar følte at han hadde mindre og mindre overskudd til treningen - kroppen var tung og det var vanskelig å presse seg. Det begynte også å gå utover motivasjonen.
Ettersom Gunnar tar et stort ansvar for sin egen livsstilsendring, så tok han tak i dette på en konstruktiv måte. Det viste seg at lengre tid med kaloriunderskudd og redusert inntak av karbohydrater, med et mål om å gå ned i vekt, hadde begynt å tappe for mye av Gunnars overskudd. Dette er jo ikke så overraskende - vektreduksjon krever tross alt et energiunderskudd for at kroppen skal miste kilo, og energiunderskudd over lengre tid går utover overskuddet. Inntaket av karbohydrater er viktig spesielt når man skal gjennomføre trening med høy intensitet, slik Gunnar gjør på ergometersykkelen.
Gunnar har derfor bestemt seg for å spise litt mer en periode og stabilisere vekten, og heller ha mer overskudd til treningen. Viktig for treningsfremgangen, og ikke minst for motivasjonen. Det er ikke gøy å trene når kroppen føles tung litt for ofte.

Å få overskudd handler i bunn og grunn om å finne en balanse mellom aktiviteter som tapper batteriet, og aktiviteter som lader batteriet. I en moderne verden er det umulig å ha en hverdag som kun er fylt av aktiviteter som fyller opp og gir overskudd. Hverdagen er jo tross alt full av plikter, stress og aktiviteter som er både krevende, nødvendige og ofte ikke spesielt lystbetonte.
Ettersom det er så ulikt hva som gir overskudd og hva som tapper av overskuddet, så er det ingen fasit på hva du bør gjøre for å få mer overskudd. Noein får f.eks mer overskudd av krevende oppgaver på jobben - de liker utfordringer som gjør at de må anstrenge seg og yte sitt beste. Andre blir slitne og utmattede av krevende oppgaver, og tar dem en dog med seg hjem i senga.

Det fornuftigste stedet å starte for å oppnå mer overskudd er dermed med en viss selvransakelse.

Av alle aktiviteter du gjør i løpet av en normal uke, hvilke av aktivitetene er det som gir deg MER overskudd? Og hvilke TAPPER overskuddet?
Kan du redusere de aktivitetene som tapper overskuddet? Eller håndtere de på en annen måte? Om du bekymrer deg unødig, kan du lære deg å redusere bekymringene? Om du sover dårlig om natten, kan du ta grep for å sove bedre? Osv osv.
Hvordan kan du gjøre mer av aktivitetene som gir deg mer overskudd? Kan du sette av mer tid til denne type aktiviteter? Kanskje er det aktiviteter som du i dag gjør for å slappe av, som å se på TV, som kan byttes ut med aktiviteter som lader batteriet enda bedre?

Eksempler på aktiviteter som kan øke overskuddet:

  • Moderat og rolig trening
  • Spise riktig og regelmessig
  • Drive med fritidsaktiviteter som du trives med
  • Være ute i naturen
  • Høre på musikk
  • Være på fjellet/hytta
  • Være sammen med gode venner
  • Være sammen med familien
  • Lange frokoster
  • Ha god tid i hverdagen
  • Avspenningsøvelser
  • Være tilstedet i nuet
  • God nattesøvn
Eksempler på aktiviteter som kan redusere overskuddet:
  • Svært hard og maksimal trening
  • Å spise for mye eller for lite eller for sjelden
  • Vektreduksjon
  • Bekymringer
  • Være sammen med familien
  • Være på fjellet/hytta
  • Ha dårlig tid
  • Dårlig nattesøvn
  • Dårlig økonomi
  • Konflikter
Som du ser kan en del av de samme aktivitetene både øke og redusere overskuddet. Å være på hytta vil for eksempel øke overskuddet dersom du klarer å koble av, har det hyggelig sammen med familien osv. Men å være på hytta kan også redusere overskuddet dersom du bekymrer deg for alt du skulle gjort hjemme eller på hytta, krangler med familien osv. 

Ønsker du mer overskudd anbefaler jeg deg å lage en liste over hva du gjør for å fylle på, og hva som tapper overskuddet ditt. Det kan være en morsom og bevisstgjørende øvelse!