Meny

Spis frokost som en konge, lunsj som en prins og kvelds som en fattigmann

7 år siden
av andreas

PS. Vil du lære mer om hvordan du får enda mer ut av tiden du bruker på trening? Onsdag 16.februar kl.20.15 holder jeg treningsforedrag på Gnist! Gratis for medlemmer! Meld deg på her: Påmelding foredrag. Har du vært med før? Det er alltid nyttig med en repetisjon, og jeg har alltid noe nytt fra gang til gang! wink

Er det nå egentlig så viktig med denne frokosten?

I media de siste ukene har det vært mange motstridende ekspertråd om hvorvidt det er viktig å spise frokost eller ei. Som alltid når ekspertene er uenige; Det skyldes at de ser på dette med frokost fra litt ulike perspektiver. Noen er opptatt av vekt, noen av overskudd, noen av hva som er psykologisk sett enklest å gjennomføre.

Skal man gå ned i vekt, så er det balansen mellom kalorier man inntar (mat og drikke) og kalorier man bruker (fysisk aktivitet), som er avgjørende. Punktum. Det har fint lite å si om du spiser kaloriene tidlig eller sent på dagen. Faktisk kan du samle alle dagens måltider i ett eneste stort måltid, og så spise alt sammen f.eks kl.seks. Så lenge kaloriinntaket er under kontroll, så er vekten det også. Det finnes t.o.m egne dietter som har dette som hovedfokus (periodisk faste). Forbrenningen faller IKKE merkbart selv om det går noen timer mellom hver gang man spiser.

Betyr det at du kan droppe frokosten når du skal ned i vekt? Ja, strengt tatt så gjør det det. Men er det lurt? Hvis varig endring er målet (og det må det være hvis du ønsker en varig vektreduksjon!), så er det naturligvis lurt å spise på en måte som gjør det enklest mulig å spise riktig. Og da får frokosten en svært viktig funksjon.

Både forskning og min erfaring viser at de som spiser en riktig frokost, AUTOMATISK spiser riktigere resten av dagen. Mens de som spiser en dårlig frokost, ofte kompenserer dobbelt for dette resten av dagen. Det blir større lunsj, større middag og stort søtsug på kvelden, og så ender de opp med å spise dobbelt så mange ekstra kalorier som de sparte ved å droppe frokosten.

Jeg har hatt mange kunder som etter at de begynte å spise riktigere til frokost og lunsj, rapporterer at søtsuget om ettermiddagen og kvelden har forsvunnet. Behovet er rett og slett borte.
Dette var også noe av det første Gunnar opplevde da han la om kostholdet. Ved å spise mer og riktigere på dagen, forsvant mye av søtsuget om kvelden. I perioder hvor Gunnar har skrevet ned hva han har spist, har han også gjort seg flere erfaringer på at lite mat på dagen betyr kjempeporsjon til middag.

En riktig frokost gir deg også overskudd og energi frem til lunsj. Den gjør at du har mer å gi, enten du trenger energi til jobb, trening eller fritid.

Så er du opptatt av å ha overskudd og energi hele dagen, og å gjøre det lettest mulig for deg å spise riktig hele dagen, så er en riktig frokost noe av det viktigste du gjør!

Hva skal du så spise til frokost? Det skal jeg fortelle deg neste uke!

Spiser du sunt, men går likevel ikke ned i vekt?

7 år siden
av andreas

Har du noen overflødige kilo som du ikke blir kvitt? Selv om du synes at du både trener riktig og spiser sunt? 

Det kan handle om urealistiske forventninger. Å gå ned i vekt betyr i denne sammenheng å gå ned en kilo eller to per måned. Noen måneder litt mindre, noen måneder litt mer. Kroppen din kan rett og slett ikke kvitte seg med mer fett enn det, uten at den opplever situasjonen som en hungersnød. Og tror kroppen det er hungersnød, så skrur den ned på forbrenningen for å spare på den lille energien den har. Fornuftig nok. Og, jo slankere du er og jo mindre overflødig vekt du har, jo saktere vil det gå nedover. 

Hvis vekten står helt stille over tid, så er sjansen stor for at du gjør noe feil. Det skyldes nesten aldri lav forbrenning eller andre genetiske forhold. Og årsaken til at du gjør noe feil, selv om du gjør så godt du kan, kan være en av to; manglende kunnskaper eller et finurlig selvbedrag. 

Trenger du å oppdatere kunnskapene dine?
Til tross for deltagelse på opptil flere Grete Roede kurs eller en bokhylle full av bøker om kosthold, så er det mange som tror de gjør alt riktig, men likevel har misforstått enkelte ting. De er flinke uke etter uke og måned etter måned. Men vekten står i ro, fordi det de i beste mening tror er riktig, faktisk er feil. Og det er ikke så rart. Media er full av motstridende meninger om hva som er et sunt kosthold, så det er lett å bli forvirret. 
Selv blant de som spiser aller sunnest, viser stort sett ALLTID en kartlegging av kostholdet flere forbedringsområder. Små smarte grep som plutselig får fart på sakene. 

Lurer du deg selv?
I andre tilfeller handler det om ulike former for selvbedrag. Jeg har vært sammen med mennesker som det ene øyeblikket hevder at de ALDRI spiser sjokolade. 10 minutter og ett vinglass senere observerer jeg dem med hånden i sjokoladeskålen. 
Jeg har snakket med kunder som med selvfølgelighet forteller at de ALLTID velger karbonadedeig i stedet for kjøttdeig (karbonadedeig har mindre kalorier og fett en kjøttdeig). En uke etter ser jeg dem i matbutikken med 4 pakker kjøttdeig i handlevognen. 
Det handler ikke om at de er utspekulerte eller at de lyver med vilje. Det handler om at alle vil fremstå best mulig i andres øyne. Og ikke minst i sine egne øyne. Da er det så lett å glemme de få usunne valgene man gjorde. Bevisstløs i gjerningsøyeblikket, kan man nesten kalle det. 

Synes du at du gjør alt riktig, men går likevel ikke ned i vekt? Da bør du gå det du gjør nærmere etter i sømmene, med lupe og lyskaster. Kanskje lurer du deg selv. Kanskje er det noen småting som havner i munnen uten at du egentlig får det med deg. Eller det kan være noe du har misforstått, selv i beste mening. 

Hvordan skal du finne ut av dette? Det beste ville naturligvis være å filme deg med skjult kamera en uke. Men det er vanskelig gjennomførbart. Det nest beste er at du skriver ned alt du spiser og drikker i en uke. Ikke etter hukommelsen, men time for time gjennom dagen. Få det skrevet ned før den selektive hukommelsen glemmer den osteskiven ekstra du spiste da du lagde matpakke eller den sjokoladebiten som umerkelig fant veien inn i munnen da du gikk forbi en konfekteske. 

Skriv ned i en uke, og jeg lover at du vil lære mye. I beste fall hva det er som gjør at du ikke går ned i vekt. I verste fall finner du ut at du gjør ALT riktig, og kan lete etter andre årsaker (men, etter å ha jobbet med dette i 10 år, jeg har enda ikke møtt noen som gjør alt riktig...!)

Trenger du hjelp til å gjøre de rette grepene etter at du har skrevet ned i en periode? En ned i vekt pakke inkluderer kostholdsveiledning som hjelper deg å gjøre de rette justeringene!