Meny

Lær av dem som lykkes - et langsiktig perspektiv!

7 år siden
av andreas

De som lykkes med treningen over tid har ofte et langsiktig perspektiv. Det betyr at de ser på treningen som et prosjekt de skal prioritere i måneder og år fremover. Det er med andre ord ikke en kur, et skippertak eller et nyttårsforsett som avsluttes i februar.

Hvordan tenker du på treningen? Er det noe du skal gjennomføre de neste ukene? Det neste året? Eller de neste 5 årene?

Fordelen med et langsiktig perspektiv er at man kan bygge sten for sten. De første par ukene kan brukes til å komme i gang, f.eks med to overkommelige treningsøkter hver uke. Når den rutinen er godt etablert, kan man øke til 3 ganger. Begynner man etterhvert å gå litt lei, så er det bare å innføre litt variasjon med noen nye treningsformer. Over tid får man et godt utvalg av treningsformer som man kan variere mellom.

Prosjektet blir mye mer overkommelig når man ikke har altfor stort hastverk med å komme i mål. Klarer du å trene 2 ganger i uken så er det en suksess dersom målet ditt var to ganger. Var målet tre ganger, kan imidlertid to ganger oppleves som at du har mislykkes med å nå målet ditt. Og da daler motivasjonen.

Med et langsiktig perspektiv kan du også ha ambisiøse og "hårete" mål. Du kan naturligvis ikke gå fra utrent til topptrent eller fra overvektig til slank på noen få uker. Men med et perspektiv på måneder og år er alt mulig!

Når treningen er et langsiktig prosjekt, er det heller ingen krise om du får et opphold på en uke eller to, grunnet sykdom eller andre naturlige hindringer. Da vet du at så lenge du kommer i gang igjen, så er du fortsatt på vei mot det langsiktige målet ditt.

Det er imidlertid viktig å kombinere de langsiktige målene med mer kortsiktige mål som gjør at du legger et passelig tidspress på deg selv. Om det første målet ditt er mange måneder inn i fremtiden, er det lett å utsette det å komme i gang. Hvordan du lager gode kortsiktige mål skal vi se på neste uke grin

Lær av de som lykkes: Forstå hvorfor og hvordan

7 år siden
av andreas

De som lykkes med treningen er nysgjerrige på hvordan ting henger sammen, og de oppsøker pålitelig informasjon om hvordan de trener riktig. Jo mindre tid du har til trening, jo viktigere er det at du får mest mulig ut av den tiden du har!

Når du skjønner HVORFOR du skal trene på en bestemt måte, så gjør det også noe med motivasjonen. Du vet at det du gjennomfører gir deg de resultatene du ønsker, og dermed blir det letter å motivere seg. I tillegg opplever du fremgang fordi du trener riktig, noe som gir motivasjon til videre innsats.

At du leser denne bloggen viser at du tross alt er opptatt av å lære hva som fungerer!

Visste du f.eks at dersom du ønsker flatere mage, så kan du velge mellom 10 min med mageøvelser eller 1 min med gåing eller sykling? Dette skyldes at gåing og sykling er langt mer effektivt for å øke forbrenningen enn å gjøre øvelser for en relativt liten muskelgruppe som magen. Og det som må til for å få flatere mage er å forbrenne bort fettet som ligger utenpå.
Likevel er det svært mange som kaster bort masse tid på mageøvelser for å få flatere mage. Å bytte ut litt av magetreningen med kondisjonstrening ville vært 10 ganger så effektivt!

Visste du at kun 1 % av de som lykkes med en vektreduksjon gjør dette kun gjennom mer trening? Treningen er viktig for en varig vektreduksjon, men med noen enkle og riktige grep i kostholdet kommer resultatene mye raskere.

Sørg for å oppsøke fagekspertise så du lærer å trene riktig!

Bruk gjerne en Personlig Trener i en periode, eller ta en time med kostholdsveiledning for å gjøre de rette grepene i kostholdet. Og vær flink til å spørre hvorfor! Hvorfor er denne øvelsen bra? Hvorfor skal jeg trene på denne måten? Gjør jeg dette riktig nå?

Lær av de som lykkes: Vit hva du egentlig drømmer om!

7 år siden
av andreas

For tiden skriver vi i Gnistbloggen om hva som kjennetegner de som lykkes med å trene riktig og regelmessig hele året. Følg med i bloggen og lær av de som får det til aller best!

De som lykkes med treningen er svært bevisste på hva de ønsker å få ut av treningen. Ikke minst er de villige til å utforske dette - til å tenke gjennom hva som er viktig i eget liv. Og hvilken funksjon treningen har i den sammenhengen.

Hvorfor skal du egentlig bry deg med å trene? Hva er det du ønsker å få ut av det?

De fleste svarer på slike spørsmål at de vil bli i "bedre form", "gå ned i vekt" eller oppnå "bedre helse". Eller kanskje trene som behandling for en vond rygg eller kranglete knær.

Dette er jo gode og fornuftige grunner til å trene. Men er det nok til at du vil klare å gjennomføre treningen når hverdagen kommer? Nok til å prioritere treningen fremfor andre (viktige) gjøremål? Er det nok til å bli DEDIKERT?

Ønsker du å forsterke din egen treningsmotivasjon, så bør du gå litt grundigere inn i grunnene du gir deg selv til å trene.

Se for deg at du får til å trene tre ganger per uke i et halvt år. Hvordan vil livet ditt se ut da? Hvordan vil du ha det i hverdagen? Hva vil det være mulig for deg å få til, som du ikke klarer å få til i dag? Har du mer overskudd? Hva skal du isåfall bruke det ekstra overskuddet til? Føler du deg bedre? Hva gjør det med deg? Vil det ha positive konsekvenser for hvordan du har det på jobben? Med familien? I dittt forhold til andre mennesker? Vil du ha det bedre på fritiden? I ferier?

Lag et drømmebilde av hvordan din fremtid vil se ut dersom du får til å trene regelmessig.

En annen innfallsvinkel er å se for deg hvordan livet ditt vil se ut dersom du IKKE får til å trene. Hva vil da skje med din helse, din form og din vekt? Hvordan vil du da ha det?

Lag deg gjerne også et skremselsbilde av hvordan fremtiden vil se ut dersom du ikke får til treningen.

Synes du dette er vanskelig? Å vite hvilke positive gevinster du kan få av treningen handler i stor grad om kunnskaper. Og om tidligere erfaringer, altså det du tidligere har opplevd at regelmessig trening kan gi deg.

Neste gang skal vi se på et eksempel. Det gjør det ofte lettere å forstå.

Håper du blir med videre på denne reisen! Dersom du ønsker å tipse noen om denne bloggen, kan du trykke på den lille konvolutten rett under teksten.