Meny

Kreativ styrketrening i sommer!

7 år siden
av andreas

Styrketreningen øker forbrenningen og stimulerer både muskler, nervesystem og benmasse. Får du til litt styrketrening i sommer så holder du også nivået du har jobbet deg opp til gjennom vinteren og våren. Det blir lettere å komme i gang igjen til høsten, og du slipper å bruke tid på å atter venne kroppen til styrkeøvelser.

Og så får du den gode følelsen kun når du trener. Følelsen av å være litt strammere og litt spenstigere. Ikke minst viktig når det er sommer og mindre klær å pakke kroppen inn i wink

Tenk gjennom hvordan du kan få til styrketrening der du befinner deg i sommer. Går du for å bruke egen kroppsvekt? Eller vil noe enkelt utstyr hjelpe deg å få trent bedre? Du kommer lang med enkelt utstyr som et tau, en ball og en treningsstrikk. Alt dette får du kjøpt på Gnist.

Spør gjerne en veileder om å vise deg noen øvelser. Eller finn gode tips her: Sterk sommer!

Kombiner gjerne styrkeprogrammet med at du trener kondisjon. Eller gjør det som en egen økt, med en kort oppvarming først. 15-20 minutter så er mye gjort!

Gi hjertet sin dose i ferien!

7 år siden
av andreas

Kondisjonstrening gir et sterkere hjerte og kretsløp. Bra for pust og kondis, og bra for helsen! Men aller viktigst; den gode følelsen og overskuddet som følger i timene etter økten. Du får også litt mer å gå på i matveien - svir av noen ekstra kalorier som du kan bruke til hvilken kos du vil.

Konkrete mål er viktig!
Kondisjonstrening kan du gjøre hvor som helst. Også i ferien. Men en løs plan om å "prøve å trene et par ganger i uka" skaper rom for utsettelser og unnskyldninger. Plutselig har det gått to uker av ferien, og du er enda ikke i gang. Tenk gjennom hvor du skal, og hvilke muligheter som finnes der. Bestem deg for hvor ofte du skal trene, og når det passer best å gjøre det.

Få inn faste treningsdager, eller planlegg hver uke hva du skal trene, og når du skal trene. Gjør det gjerne tidlig på dagen - det er som en forfriskende dusj som får i gang både kropp og hodet. Og du kan nyte godt av overskuddet hele dagen!

Mange alternativer!
Finn en to eller tre faste runder som du kan gå, løpe eller sykle. Husk at terrenget bør være kupert så du får opp pulsen. Alt fra 25 minutter til en time er bra. Bruk gjerne staver!

Finn en topp som du bruker 20-40 minutter på å gå/løpe opp på- Motbakker får garantert opp pulsen!





Bruk hoppetau. Hopp 30-60 sekunder, og ta like lang pause. Gjenta 6-10 ganger. En tidseffektiv økt der du ikke en gang trenger å forlate terassen elelr hotellrommet. Men stopp hvis du får vondt i leggene - hoppetau kan kreve litt tilvenning. 
Gå eller løp trapper. Opp og ned 8-10 ganger. Egner seg fint om du er et sted det er vanskelig å trene ute.

Svømming og padling er også fin mosjon. Men husk at virkelig trening blir det først om du klarer å få opp pulsen med disse aktivitetene.


Det er ikke enten-eller, men både og. Få inn treningsøkter der du blir svett og andpusten 2-3 ganger per uke. Suppler gjerne med rolige turer, golfspilling, bading og svømming. En aktiv ferie gir mer overskudd, og så er det så mye deiligere å slappe av når man har beveget seg litt først!


En sprek sommer!

7 år siden
av andreas

Å lykkes med treningen i sommer begynner med et ønske om å få til trening selv om det er ferie. Trening gir overskudd, godt humør og velvære - og det er vel også litt av poenget med å ha ferie. Eller hva?

Du kan ha mål om å fortsette fremgangen, vel vitende om at det i ferien ofte er mer tid til trening. Eller du kan ha som mål å holde nivået. Da er det isåfall ikke så mye som skal til, se her: Vedlikehold i sommer. Tar du imidlertid helt pause, så må du bruke de første 1-2 månedene etter sommeren til å bygge deg opp igjen dit du er nå...Se her: Trening er ferskvare.

Det er smart å tenke gjennom på forhånd hvor mye du ønsker å trene i sommer, og hvordan du kan få til treningen der du befinner deg. Legg en slagplan!

Gode tips får du her i Gnistbloggen denne uken grin


Fantastisk medlemstur til Kolsåstoppen!

7 år siden
av andreas

Onsdag 2.juni arrangerte vi tur for medlemmene til Kolsåstoppen.

Ca. 25 spreke medlemmer ble med, sammen med 3 av oss fra Gnist.  Stemningen var på topp og praten satt løst. Samtlige kom seg opp på imponerende vis. Det er ingen selvfølge, men en gevinst ved å være i god form gjennom regelmessig trening!

På toppen nøt vi nydelige reker med alt av tilbehør. Og et lite glass hvitvin. Mmmmm...!

Takk for en fantastisk tur! Vi gleder oss til å arrangere flere slike turer siden grin

Sprek gjeng på vei fra Rosenvilde skole mot Kolsåstoppen.


Stemningen var på topp allerede i den første bakken!

Sprek gjeng på toppen! Legg merke til vinneren av klatrerøya i front. Med hjelm!


God stemning og flott utsikt!

Vi koste oss med nydelige reker!

Spreke seniorer kom seg opp på flott vis!


Lite som smaker bedre enn et glass hvitvin i praktfulle omgivelser!



Trekk, skyv og press deg sterk og stram!

7 år siden
av andreas

De tre øvelsene vi gikk gjennom forrige uke bør i en eller annen form være med i et ethvert styrkeprogram. Med litt kreativitet klarer du å få til dette hvor enn du skulle befinne deg.

Øvelse 1: Skyv med overkroppen. Poenget er en bevegelse der du skyver med armene, som om du skulle dytte en person over ende. På treningssenteret kan du bruke brystpress i apparat (chestpress) eller dips med avlastning. På ferie kan du gjøre push-ups. På knærne, på tærne eller med beina opp - avhengig av hvor sterk du er. Se her: Skyv deg sterk!

Øvelse 2: Trekk med armene. Poenget er en bevegelse der du trekker noe til deg med armene, som om du skulle trekke i gang en gressklipper eller en påhengsmotor. På treningssenteret kan du bruke nedtrekk i apparat, sittende roing eller roing med manualer. På ferie må du finne noe og henge i og trekke din egen kropp opp. Se her: Trekk deg sterk!

Øvelse 3: Press med beina. Dette er den bevegelsen du gjør når du f.eks reiser deg fra en stol. På treningssenteret kan du bruke benpress eller knebøy/utfall med stang eller manualer. På ferie kan du gjøre en tyngre variant av utfall f.eks med beina opp, eller knebøy på èn fot. Se her: Press deg sterk!

Behersker du et repertoar av disse øvelsene kan du trene god styrketrening hvor som helst og når som helst!

Bilder av øvelsene kommer i morgen torsdag grin