Meny

Sterk, stram og skadefri!

7 år siden
av andreas

Ønsker DU å få til styrketrening også gjennom sommeren?

Riktig styrketrening stimulerer både muskler, beinmasse, sener og ledd til å bli sterkere og tåle mer belastning i hverdagen. Tar du med styrkeøvelser som også utfordrer balanse og stabilitet så forebygger du ryggplager, vonde knær, dårlige skuldre og problematiske hofter. En sterk kropp tåler rett og slett mer!


I tillegg gjør styrketreningen at du føler deg strammere og flottere! Litt flatere mage, litt strammere armer og en litt mer spenstig bak. Styrketreningen gjør også at du holder på muskulaturen når du blir eldre, noe som gir deg høyere forbrenning i tillegg til en lettere hverdag. 


Styrketrening må du gå litt målrettet til verks for å få til. Du kan gå turer i skog og mark, sykle til jobben og spille golf for å få en viss effekt på kondisjonen, men sterkere blir kroppen ikke av denne type aktiviteter. Belastningen er rett og slett ikke tilstrekkelig til å stimulere muskler og benmasse. 


God styrketrening er lettest å få til med litt utstyr, enten det er frie vekter eller apparater. Men i sommerferien har du kanskje ikke tilgang til et treningssenter, eller du ønsker å kunne trene styrke i kombinasjon med annen trening utendørs?
Det er utrolig smart å få til noe styrketrening også på sommeren. Da slipper du å starte nesten på nytt til høsten! Og så vil du vel ikke gå glipp av den gode følelsen etter litt styrketrening? 


Følg med i bloggen de neste par ukene for gode tips til smart og effektiv styrketrening utendørs! For å få beskjed hver gang det legges ut nye sommertreningstips, meld deg på nyhetsbrevet her: Jeg vil ha beskjed når bloggen oppdateres!









De viktige ryggmusklene!

7 år siden
av andreas


Nedtrekk eller kroppshevinger trener de viktige musklene i øvre del av ryggen. Du får bedre holdning, forebygger skulderplager og reduserer "kontorspenninger" (spenninger i nakke og skuldre). Ønsker du en bredere rygg er også denne type øvelser avgjørende å ha med.

På kjøpet får du også utmerket trening av både overarmer og underarmer.

Nedtrekk og kroppshevinger aktiviterer også mange muskler i en og samme øvelser. Du gjør mye på kort tid og stimulerer forbrenningen meget bra!

Ved nedtrekk (øvelsen til høyre) kan du variere vanskelighetsgraden ved å justere hvor mye vekt du legger på. Kroppshevinger (kattebildet) kan gjøres lettere ved å bruke et apparat med avlastning - altså der du gjør kroppen din litt lettere.

Har du problemer med å gjøre øvelser med armene over hodet, så finnes det gode alternativer. Alle varianter av roøvelser, enten i et trekkapparat, med løse vekter eller i andre apparater fungerer utmerket!

Det viktige er at du alltid får med en styrkeøvelse der du trekker noe mot deg - da bruker du de viktige musklene i armene og øvre del av ryggen! Og husk på å alltid ha god holdning i øvelsene - lave skuldre og rett rygg.

Skyv deg sterk!

7 år siden
av andreas

Push-ups er en klassisk øvelse, som er sterkt undervurdert. Med en push-ups trener du store muskler i bryst, overarmer og skuldre, i tillegg til å bedre styrke og stabilitet i mage og rygg. Du strammer opp baksiden av overarmene (grevinneheng), får en spenstigere brystkasse og en sunnere rygg. Alt i en og samme øvelsen!

Du bruker også så mange ulike muskelgrupper i en push-ups at du stimulerer forbrenningen meget bra!

Push-ups kan varieres på en rekke måter, og vanskelighetsgraden kan justeres så den egner seg for alt fra hele utrente til til topp trente. Det går an å gjøre push-ups mot en benk eller et bord, på knærne eller på tærne, med ulik avstand mellom hendene, med slynger, BOSU eller ball. Mange muligheter!
Spør en veileder om å vise deg hvordan du gjør en variant som er passe vanskelig for deg grin

Øvelsen som gir deg mest!

7 år siden
av andreas

En korrekt utført knebøy trener alle de store musklene i beina, i tillegg til mage og rygg. Strammere rumpe og lår, sterkere mage og rygg, bedre holdning! Ingen andre øvelser gir deg så mye på en gang!

Du får god balanse, bedre stabilitet i både knær, hofter og mage-rygg og en styrke som du virkelig har bruk for i hverdagen. Styrke i strekkmusklene i beina trenger du både når du skal løfte noe, komme deg opp en trapp, opp fra gulvet, opp en bratt motbakke m.m.

Øvelsen aktiverer kroppens største muskelgrupper, og stimulerer dermed forbrenningen maksimalt!

Men knebøy er en øvelse det er svært viktig at du utfører korrekt. Spør din veileder om å vise deg om du er i tvil. Har du først lært øvelsen, så har du glede av den i mange år. Har du ikke gjort knebøy før, kan du gjerne begynne med vektene i hendene.

Har du problemer med knær eller rygg som hindrer deg i knebøy, så finnes det mange alternativer. Som for eksempel utfall vist til venstre.

Og som for all trening må du velge vekter der du kjenner at det er utfordrende. Kun da får du resultater!

De smarteste styrkeøvelsene!

7 år siden
av andreas

Om du har mål om maksimalt utbytte av styrkeøvelsene er det noen typer øvelser som er smartere å velge enn andre. Øvelser som gir maksimalt utbytte ift både styrke, stram opp og forbrenning! Og som gjør at du får gjort mye god trening på kort tid! Ikke minst får du en økt styrke og balanse som er funksjonell - det vil si at du kan bruke den til noe i det daglige. Og det er vel litt av poenget med å bli sterkere, er det ikke?


Behersker du et utvalg av disse grunnleggende øvelsene kan du også variere treningen på mange måter, og trene god styrketrening hvor enn du måtte befinne deg!

Følg med i bloggen denne uken for å lære de beste øvelsene!